Recensie Van den vos Reynaerde

Titel: Van den vos Reynaerde.

Auteur: Willem die Madocke maecte

Jaar van uitgave: rond 1260

Genre: Dierenverhaal satire

Het verhaal begint met een hofdag (dit is een dag dat alle dieren naar het hof komen). Alle dieren waren bij de hofdag op Reynaerde na. Die had hier een goede reden voor want hij had alle dieren leed aangedaan. De dieren willen hem dood veroordeeld hebben. Hij kon zich nog verdedigen maar hij Reynaerde zou mee moeten gaan. Bruun (de bruine beer) die ging naar zijn kasteel om dit aan hem te vertellen en op te halen. Maar Reynaerde wist bruun in de tuin te lijden en ontsnapte. Bruun die zwaar toegetakeld weg was gekomen ging naar het kasteel om te vertellen wat er gebeurd was. Nu werd Tibeert (de kater) aangewezen om Reynaerde te dagvaardigen. Reynaerde weet Tibeert ook in de tuin te lijden en hierna sturen ze Grimbeert (de das). Als Reynaerde Grimbeert ook in de tuin lijd en ontsnapt dan zal hij schuldig worden verklaard van wat iedereen hem beschuldigde. Dus Reynaerde gaat mee naar het kasteel van koning Nobel. Maar zal hij ook veroordeeld worden?

Mening:

Ik vind het boek niet erg interessant maar als je het vergelijkt met andere boeken van die tijd is dit boek best interessant. De dieren worden namelijk gebruikt om te verwijzen naar mensen van adel in die tijd. Er kwamen een aantal dingen terug die typerend waren voor de middeleeuwen zoals dat het pas bij de derde keer lukte.

Ik zou dit boek niet aan andere aanraden omdat het niet een heel goed boek is en omdat er veel betere dierverhalen zijn.