Recensie #5: Het gouden ei, Tim Krabbé

Rex Hofmans vriendin, Saskia, verdwijnt spoorloos bij een Frans benzinestation, terwijl ze met Rex een benzinestop maakt. Ze ging even wat te drinken halen en kwam niet meer terug. Rex is hier kapot van en gaat zelf op onderzoek uit. Hij moet erg denken aan nachtmerries die ze vaak had. Ze droomde dat ze in een gouden ei door het heelal zweefde, en slechts daaruit kon ontsnappen indien haar ei een tweede gouden ei zou ontmoeten. Maar het heelal is zo groot.

Op een dag neemt Raymond Lemorne, een scheikundeleerkracht, contact met Rex op. Hij is bereid te praten, mits Rex bereid is hetzelfde als Saskia te ondergaan. De leraar neemt hem mee naar het benzinestation waar hij Rex een slaapmiddel geeft, en hem uitlegt wat hij gedaan heeft terwijl ze wachten tot het middel begint te werken. Hij legt Rex uit dat hij geobsedeerd was door het plegen van de perfecte misdaad, en vertelt hoe hij het meisje had meegelokt en met zelfgemaakte chloroform had bedwelmd. Dan valt Rex in slaap en ondergaat dezelfde nachtmerrie als Saskia. Hij wordt wakker in een doodskist en raakt in paniek wanneer hij begrijpt dat hij, net als Saskia, levend begraven werd. Niemand op aarde weet waar de twee zijn, ze lijken van de aardbol verdwenen.

Ik vond het een erg leuk boek om te lezen! Ik was bij het eerste hoofdstuk meteen al geboeid en wilde graag doorlezen om erachter te komen hoe het afliep. Wat slim gedaan was in dit boek is dat de ontknoping als het ware een puzzel is. Door zelf een verband te leggen tussen de eerste 3 hoofdstukken maar met name met het eerste en het derde hoofdstuk kan je er zelf al achter komen wat er in het vierde hoofdstuk gezegd gaat worden. Hierdoor ontrafel je zelf al het mysterie waar de hoofdpersoon nog niet achter is.
Het boek leest lekker door vanwege de spanning. Wat ik ook erg goed en leuk vond was de opbouw van het boek. Het eerste en het laatste hoofdstuk horen in chronologische volgorde bij elkaar terwijl de middelste hoofdstukken hier helemaal los van stonden. Hierdoor ging ik dus zelf een beetje puzzelen en wilde ik graag weten of wat ik gepuzzeld had ook klopte en las ik dus door.

Wat ik wel wat jammer vond was het moment dat Rex dezelfde nachtmerrie onderging als Saskia en boek vrij snel was afgelopen. Vanaf het moment dat Rex wakker werd en begraven was in een doodskist ging het heel snel. Het eindige ook in een hele simpele zin: “Er werd nooit meer iets van hen vernomen.”
Dit einde had van mij nog wel iets boeiender mogen zijn en iets langer. Verder vond ik het echt een heel leuk boek.

Ik zou graag nog zo’n soort boek lezen maar hij mag dan wel wat langer zijn.