Recensie #7: Fabriekskinderen, J.J. Cremen

Op een vreselijk koude, vroege winterochtend moeten Saartje, Evert en Sander zoals elke ochtend vertrekken naar de wolspinnerij, waar ze heel hard moeten werken in slechte omstandigheden. Saartje heeft al vanaf het opstaan een tikkend gevoel in haar hoofd en krijgt tijdens het werken koorts. Sander wordt door zijn grote broer Evert op straat achtergelaten wanneer hij niet meer verder wil en valt op de stoep in slaap. De jonge baron Willem van Hoogstadt vindt hem en neemt hem mee naar huis: hij geeft hem eten en kleren en laat hem vertellen over het miserabele leventje dat hij leidt. Daarna neemt de baron Sander in huis, zodat hij nooit meer arm hoeft te zijn. Intussen is Saartje weer thuis en zo vreselijk ziek dat ze ‘s nachts in haar bedje overlijdt.

Dit boek sprak mij aan omdat het een stukje uit het leven van fabriekskinderen beschrijft. Wat ik heel leuk vond aan het boek wat ik had is dat er eerst een hele grote introductie is, een soort geschiedenisboek, waardoor je heel goed uitgelegd krijgt over welke situatie het verhaal gaat. Ook staan er afbeeldingen waardoor je een heel goed beeld krijgt van hoe alles zich afspeelt.

Het verhaal zelf vond ik heel aangrijpend. Het is best wel een heftig verhaal. Het ging er in die tijd met deze kinderen best hard aan toe en dat wordt ook goed duidelijk in het verhaal. Wat ik ook heel erg mooi vind is dat er een duidelijk verschil tussen fabriekskinderen en rijke kinderen in het boek naar voren komt op het moment dat Sander slapend van de straat wordt gehaald en in een mooi bed wakker wordt. Op het moment dat hij wakker wordt denkt hij meteen aan zijn vader die boos zal worden als hij zonder geld thuiskomt. Dit geeft heel goed weer hoe kinderen in die tijd behandeld werden.

Ik zou niet heel veel van dit soort boeken kunnen lezen omdat het heel erg over de geschiedenis gaat maar als het een onderwerp uit de geschiedenis is wat mij interesseert dan zou ik het best wel kunnen lezen, dat was ook bij dit boek het geval.