Recensie #9: PAAZ, Myrthe van der Meer

Als Emma van de ene op de andere dag opgenomen wordt op de paaz, weet ze één ding zeker: hier is een fout gemaakt. Ze heeft namelijk een leuke baan, een geweldige vriend en een goed leven, dus dat ze dood wil kan dan toch geen probleem zijn? Het is het begin van Emma’s zoektocht door de absurde wereld van de psychiatrische kliniek met al haar regels, pillen en diagnoses een zoektocht naar de uitgang, maar boven alles een zoektocht naar zichzelf. Tijdens haar reis langs vreemde patiënten en nog vreemdere therapeuten, depressieve kerstballen en onverwachte vriendschappen, begint Emma te beseffen dat ze hier niet voor niets zit, en dat zij de enige is die kan bepalen of, maar vooral ook hoe ze ooit de paaz weer verlaat.

Ik vond dit een erg prettig boek om te lezen. De manier waarop dit boek geschreven is vond ik erg prettig. Er bleven steeds raadsels ontstaan wat er voor zorgde dat ik verder bleef lezen. Ook was alles zeer gedetailleerd beschreven waardoor ik een erg goed beeld kon schetsen van de omgeving waarin in verhaal zich afspeelde. Door de psychische ontwikkeling in het boek kon ik me erg goed inleven in de manier van denken van Emma. De vele emotie’s die het boek bevat verschillen enorm waardoor het boek vele verschillende kanten heeft. Op het éne moment weet Emma zich geen uitweg te vinden uit haar problemen en op het andere moment heeft ze de grootste lol met medepatiënten. Hierdoor wordt het verhaal nooit saai.
Wat ik soms wel vervelend vond is dat bepaalde situaties te langdradig waren waardoor het heel lang duurde voordat er een uitkomst kwam. Hierdoor kon je soms een pagina overslaan zonder echt iets van het verhaal gemist te hebben.

Ik ben zeker van plan om het vervolg te gaan lezen. Ik wil graag weten hoe het gaat aflopen met Emma.