Recensie #12: Gebr. , Ted van Lieshout

Gebr. is het deels autobiografische verhaal van Ted van Lieshout over het verlies van zijn broer. Kun je nog een broer zijn als je broer dood is? Dat vraagt Lukas zich onder meer af als zijn jongere broer Marius is gestorven. Iedereen in het gezin van Lukas probeert het verdriet over de dood van Marius op een andere manier te verwerken.  Marius laat een dagboek na waardoor Lukas geconfronteerd wordt met zichzelf. Wat Marius al over hem wist, durfde Lukas nog niet aan zichzelf te bekennen.  Gebr. is een ontroerend en openhartig boek dat je zeker aan het denken zal zetten over bepaalde onderwerpen.

De manier van schrijven in dit boek vind ik erg mooi. De geschreven teksten die Lukas in het dagboek van zijn broertjes Marius, of door Lukas Maus genoemd, schrijft geven de gedachten van Lukas heel goed weer. Je merkt heel goed dat hij tegen zijn overleden broertje praat en graag zou willen dat hij nog bij hem is. Ook wordt al heel snel duidelijk dat Lukas het niet eens is met de rouwverwerking van zijn moeder. Hij gaat daar graag tegenin en schrijft alles in het dagboek met de gedachten dat Maus ze ook nog gaat lezen.

De titel van het boek, Gebr., staat voor gebroeders wat in het verhaal erg duidelijk naar voren komt. De band tussen de broers komt meerdere malen aan bod. Lukas schetst situaties uit het verleden die hij heeft meegemaakt met zijn broer toen hij nog in leven was Hij beeld zich meerdere malen in hoe hij die situaties liever had willen oplossen.

Dit boek doet mij een beetje denken aan Schaduwkind van J.F. Thomese die ik vorig jaar heb gelezen. In beide verhalen wordt troost gezocht in de slaapkamer van de overleden persoon. Hier worden herinneringen opgehaald die meedragen aan de rouwverwerking. Beide boeken vond ik erg mooi om te lezen waardoor ik wel tot de conclusie ben gekomen dat dit soort verhalen mij erg aanspreken en ik deze erg mooi vind om te lezen.