Recensie Sonny Boy

Het boek Sonny Boy is een bekend boek dat al door veel mensen is geprezen voor de inhoud. Ook ik heb dit mooie boek in rap tempo uitgelezen.
Het boek is geschreven door Annejet van der Zijl.

Het verhaal gaat over de hoofdpersoon Waldemar, die samen met zijn vrouw een bijzonder leven leidt. Zijn vrouw Rika is al 40 jaar en wanneer ze de 17-jarige Waldemar, die vanuit Suriname naar Nederland is gekomen om een beter bestaan te creƫeren. ontmoet wordt ze verliefd op hem. Dit is al heel opzienbarend om te doen voor een blanke vrouw in de jaren twintig, al helemaal omdat ze een alleenstaande moeder met vier kinderen. Daarom zorgt het stel voor veel ophef binnen de buurt waarin ze woonachtig zijn.

In het begin van het boek probeert Rika haar ex-man en kinderen te verzoenen met haar keuzes. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wonen Rika en Waldemar samen, wanneer ze besluiten om de gehate Joden te helpen en hun onderdak te bieden in hun huis. Ze worden verraden en er begint een lange reis van kamp naar kamp, waarbij ze steeds verder van elkaar wegraken. Het boek eindigt niet leuk, Rika wordt nooit meer teruggevonden in de werkkampen en Waldemar wordt doodgeschoten door Duitse soldaten.

Het grappige aan dit boek vind ik de titel, ‘Sonny Boy’. Deze verwijst naar de zoon van Waldemar en Rika, terwijl het verhaal dus eigenlijk alleen maar over hun ouders gaat. Sonny Boy is dus de zoon van Waldemar en Rika, welke te danken is aan ‘Sonny Boy’ uit de film ‘The singing fool’. De reden waarom ik dit boek zo goed vind is de manier waarop het geschreven is. Het is niet alleen een heel interessant een meeslepend verhaal, maar het is gelukkig ook op een boeiende en sterke manier geschreven. Het feit dat er in het boek vanalles voorkomt (oorlog, liefde, discrimimatie, hoop etc.) zorgt ook voor een prettige leeservaring.

In dit boek zitten alle elementen die een boek zou kunnen bevatten, vandaar dat het boek ook zo bekend en geapprecieerd is.

Sonny Boy is een echte aanrader, het maakt niet uit van welke soort boeken je houdt!