Hersenschimmen Recensie

Auteur: J. Bernlef
Uitgever: Querido
Genre: Psychologische roman
Jaar uitgave: 1984

Maarten woont gelukkig samen met zijn vrouw Vera. Hij is al een oude man en begint een beetje vergeetachtig te worden. Geen probleem, denkt hij in eerste instantie, maar daar blijft het niet bij. Hij vergeet steeds vaker dingen en is vaak diep in zijn gedachten verzonken.  Op een dag breekt hij zelfs in bij een vakantiehuis, omdat hij dacht dat hij te laat zou zijn op zijn vergadering. Ook vergeet hij dat mensen en dieren dood zijn. Vera laat een meisje in huis wonen die op Maarten kan passen als zij er zelf niet is. Al gauw vergeet Maarten wie het is en denkt dat ze iemand anders is, zijn dochter bijvoorbeeld. Op een gegeven moment vergeet hij zelfs wie Vera is.

Aan het einde van het boek vergeet Maarten wie hij zelf is. Hij begint over zichzelf te praten in de derde persoon. Hij trekt zich steeds meer terug in zijn hoofd en heeft amper contact met de buitenwereld. Zijn gedachten worden losse fragmenten van wat er om hem heen gebeurt.

Mening

Het boek sprak mij heel erg aan omdat ik weinig wist over dementie. Ik was erg geïnteresseerd in hoe het is als je dementie krijgt. Het verhaal heeft dat erg goed uitgewerkt en doordat het in het ik-perspectief is geschreven, maak je het zelf mee. Het werd mij erg duidelijk hoe verwarrend het aan het begin is voor Maarten. Er kwam ook duidelijk naar voren hoe vervelend het voor Vera is naarmate haar man steeds onbereikbaarder werd.

Ik vond het boek prettig geschreven. De schrijfstijl maakte het boek gemakkelijk te lezen. De flashbacks en gedachtesprongen maakten het boek soms een beetje verwarrend, maar geven je wel veel informatie over Maarten. Verder was het verhaal gewoon chronologisch geschreven en daardoor gemakkelijk te volgen.