Recensie gemaakt door Lesley C4V3

Uitgeverij: Ambo/Anthos Amsterdam

Genre: Literaire thriller

Eerste druk: 2008

Bladzijdes: 219

Het verhaal

In blauw water, met twee verhaallijnen, word je gelijk in het verhaal getrokken.

Lisa wordt in haar eigen huis gegijzeld met haar dochtertje Anouk. Ze is een alleenstaande moeder geworden na haar scheiding met Menno.¬†Als Lisa haar was in haar tuin wilt ophangen staat er opeens een ontsnapte tbs’er voor haar neus. Ze houdt vluchten voor gezien, ze heeft namelijk nog een dochtertje Anouk van 6 jaar. Er volgt een spannende, zenuwslopende en angstaanjagende week voor Lisa en Anouk. Lisa probeert het vertrouwen van de tbs’er te winnen doormiddel van gesprekken die ze met hem voert over haar verleden, maar wat als Menno op een dag binnen komt lopen…?

Senta is een journaliste die met haar auto verdwaald raakt in de mist. Ze besluit om de weg te gaan vragen bij een afgelegen huis. Het blijkt het huis van Lisa te zijn. Er wordt niet opengedaan als Senta aanbelt, ze besluit om achterom een kijkje te nemen. Ze ziet Lisa vastgebonden met de tbs’er voor haar. De tbs’er zag Senta niet, hij stond namelijk met zijn rug naar haar toe waardoor Lisa en Senta kort contact met elkaar konden maken. Senta besloot vervolgens om snel weg te gaan om hulp te halen, ze wist dat er iets vreselijk mis was. Als ze vlucht krijgt ze een ernstig auto-ongeluk.

Hoe komt iemand nu te weten wat er in Lisa haar huis afspeelt, hoe loopt het met Senta af en hoe reageert de tbs’er op de plotselinge¬†komst van Menno….?

Mening

Ik vond het een erg goed en indrukwekkend verhaal. Dit kwam mede door de indeling van het verhaal. De opbouw van het boek trok me erg aan. Vanaf de eerste bladzijde wordt de spanning opgebouwd, je zit dan al helemaal in het boek. De drang naar doorlezen is al vanaf het begin groot. Doordat het verhaal vanaf het begin tot het einde spannend blijft, en dus tussendoor niet saai wordt, wil je het boek snel uitlezen.

Wat zeker ook geen tegenvaller was, was de lengte van het boek. Het was naar mijn mening niet een te kort en ook niet een te lang boek. Het verhaal was binnen een paar uur uit te lezen. Het verhaal wordt, naarmate je verder leest, uitgebreider. Het boek had niet langer moeten zijn, het verhaal was uitgebreid genoeg. Ook zou het verhaal niet compleet zijn als het boek korter geweest zou zijn. De lengte van het verhaal was naar mijn mening dus ideaal.

Ook was het boek duidelijk geschreven. Het verhaal werd duidelijk neergezet ondanks de twee verschillende verhaallijnen. Er werden hier en daar details beschreven, dit had een goede toevoeging aan het verhaal. Je kreeg namelijk een duidelijker beeld van de situatie. Het taalgebruik was ook niet te ingewikkeld, het verhaal was goed te volgen.

Al met al raad ik dit boek zeker aan, aan mensen die van een spannende, realistische en niet al te lange boeken houden! Het verhaal bevat een spannend verhaal waar je vanaf het begin in wordt mee getrokken.

1 reactie op “Boekrecensie: Blauw water, Simone van der Vlugt

1. Leuk beschreven en meestal duidelijk. Een leuke recensie voor iemand die nog een boek zoekt.
    Probeer soms wat concreter te zijn, zodat de lezer zich er iets bij kan voorstellen. Je zegt bv. “De opbouw van het boek trok me erg aan” Hoe was die opbouw dan en waarom is die opbouw aantrekkelijk voor je? Daarvoor is het geven van wat voorbeelden vaak handig.
    Prima