De Kroongetuige

Het boek bestaat uit vijf hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk gaat over de echte gebeurtenissen, dat Jenny verdwijnt en Thomas verdacht wordt. Hoofdstuk twee zijn brieven die van Thomas naar Leonie en weer terug worden gestuurd. Hoofdstuk drie is het dagboek van Leonie. Het ziet er eigenlijk niet uit als een dagboek, maar het is net alsof Leonie jou het verhaal vertelt. Het vierde en het vijfde hoofdstuk zijn weer de echte gebeurtenissen: het proces en de oplossing van de moord.

Het verhaal is bijna volledig chronologisch verteld. Alleen de
herinnering aan studentenfilmpje van Thomas en de zwarte
vogels zijn flash-backs. De vertelde tijd is ongeveer een half
jaar en op veel tijden is de verteltijd gelijk aan de vertelde
tijd. Er zijn geen duidelijke voorbeelden van tijdverdichting.

Geplaatst in Literatuurlijst | Een reactie plaatsen

Hollandse Glorie

Het boek bestaat uit 5 delen. Het eerste deel gaat over Jan zijn eerste reis met de Jan van Gent. Het tweede deel gaat over zijn ontslag en over het avontuur met de Ameland. Waarneer hij dan thuiskomt is zijn vrouw overleden en belandt hij in de gevangenis. Het derde deel gaat over het moment dat hij de gevangenis uitkomt en dat hij zijn eigen boot krijgt. Het vierde deel gaat over zijn eerste opdracht met de Furie en dat hij in het oosten moet blijven vanwege de oorlog. Het vijfde deel gaat over zijn thuiskomst na 5 jaar en zijn fusering met Kwel.

Het verhaal speelt zich af in de tijd 1906 tot en met 1920. In deze tijd was de Nederlandse sleepvaart op zijn best en het is ook het begin van de sleepvaart. De WO1 komt ook in het boek voor. Daarom denk ik dat deze tijd bij het verhaal hoort en de jaartallen staan ook in het boek genoteerd. In het verhaal verstrijken 14 jaren. Het verhaal speelt zich vooral af op de zee en in de havens over de hele wereld maar, het speelt zich ook in Nederland af. Het grootste deel speelt zich af op de boten en schepen, maar ook wel in huizen bijvoorbeeld als hij in Nederland is.
Voor de rest is het een chronologisch verhaal. Waar nog een flashback in de vorm van een brief in voorkomt.

Geplaatst in Literatuurlijst | Een reactie plaatsen

Sil de Strandjutter

Het verhaal begint met de inleiding dat Sil en Jaakje zo graag een dochter willen, maar die niet meer kunnen krijgen. Daarna begint het ‘echte’ verhaal dat Lobke wordt gered. De inleiding is niet zo lang, zodat je snel in het verhaal zit.
Het grootste probleem is: hoe voed je de kinderen goed op? Sil zit erg met dit probleem, want hij wordt ouder en kan niet zonder de hulp van zijn zonen. Dit lukt hem door streng op te treden, maar daar trekken ze zich op een gegeven moment niets meer van aan. Zo gaat hij over tot slaan, waardoor Wietse wegloopt en Jelle zich zover van hem verwijdert, waardoor Jelle niets meer om zijn leven geeft. Zo verdrinkt hij bij een overmoedige reddingsactie. Op het eind komt het weer goed tussen Wietse en Sil.
Het belangrijkste punt is een dieptepunt, namelijk het overlijden van Jelle. Daar gaat Sil beseffen hoe fout hij is geweest. Hij laat dit wel heel duidelijk merken, door vele onderdelen van de boerderij zwart te verven en de hele dag niks te doen.
Het hoogtepunt is de terugkeer van Wietse. Door die terugkeer vrolijkt het hele huis op. Hierdoor vergeet Sil een beetje het gebeuren met Jelle en gaat hij weer gewoon aan het werk.
Het boek eindigt als Sil en Wietse aan het strandrijden zijn en praten over vroeger en hoe het nu verder moet met Sil en Jaakje. Want Wietse en Lobke gaan trouwen en krijgen de boerderij.

Geplaatst in Literatuurlijst | Een reactie plaatsen

Leesautobiografie

Nou voor Nederlands moeten we een leesautobiografie schrijven en dat op deze site plaatsen.

Ik heb al eerder een leesautobiografie gemaakt, maar die kan ik tijdelijk niet meer vinden. Hoe handig.

Om eerlijk te zijn ik lees niet veel. Het liefst lees ik zo min mogenlijk. Het is dus even nadenken wat ik ook alweer allemaal heb gelezen.

Vroeger las ik vooral boeken met veel plaatjes of ik werd voor gelezen. Dat veranderde eigenlijk ik groep zes. Vanaf toen moest je echt zelf je boeken gaan lezen.

Ik heb op de basisschool vooral boeken van de ‘Hoi’ (Hoe Overleef Ik…)  serie (Francine Oomen) gelezen. Voor de rest las ik boeken zoals :

  • Juf Rommelkont (Jeremy Strong)
  • Boeken uit de serie van ‘Juf Jansen’ (Elisabeth Mollema)
  • Achtste groepers huilen niet (Jacques Vriens)

Op de middelbare school mocht je op een gegeven moment zulke boeken niet meer lezen.

Toen was het eerst moeilijk om een boek te vinden die ik leuk vond, maar uiteindelijk is het gelukt.

Een aantal boeken die ik de afgelope paar jaar heb gelezen zijn:

  • Het Bittere Kruid (Marga Minco)
  • De Donkere Kamer Van Damokles (Willem Frederik Hermans)
  • Een Gang met de Gele Deuren (Rom Molemaker)

Wat ik nog meer heb gelezen kan ik me even niet herinneren.

Ik lees het liefst boeken waar spanning in zit en als het kan zo dun mogelijk.

Geplaatst in Havo 4, Nederlands | 3 Reacties