Recensie Dubbelspel van Frank Martinus Arion

Dubbelspel

Dubbelspel is een boek geschreven door Frank Martinus Arion. 393 Pagina’s lang wordt je geamuseerd en meegesleept in een verhaal over 4 mannen in Curaçao die samen domino spelen. Het dubbelspel tijdens de domino is echter niet het enige dubbelspel die hier plaatsvindt.Tijdens het lezen van dit boek komen de persoonlijkheden van de 6 hoofdpersonen Manchi, Janchi, Boeboe, Chamon, Solema en Nora heel goed naar boven. Het verhaal is heel realistisch doordat ook de donkere kanten van iedere persoonlijkheid gedetailleerd wordt benadrukt. Zo hebben de hoofdpersonen te maken (gehad) met bijvoorbeeld diefstal en overspel. Ook komen er meerdere visies op de politiek naar boven.

De 4 mannen die gedurende dit verhaal domino spelen hebben ieder een eigen status en verhaal. Ze spelen regelmatig domino, alhoewel ze elkaar niet 100% vertrouwen. Manchi kijkt neer op zijn vrouw, die vreemdgaat en van plan is hem te verlaten en in te trekken bij Janchi. Ook de vrouw van Boeboe heeft een geheime verhouding met een vriend, namelijk Chamon. Tijdens het dominospel komen alle verschillende karakters in botsing, het eind van het dominospel is voor Manchi en Boeboe fataal. Boeboe wordt doodgestoken door Chamon en Manchi pleegt zelfmoord door zijn depressie om zijn vrouw die hem verlaten heeft. Chamon wordt veroordeeld en Janchi wint het dominospel succesvol.

Dubbelspel is een gedetailleerd boek waar veel gedachtes en emoties worden beschreven. Ik raad dit boek aan aan jongeren en volwassenen.