Recensie Boek: De renner van Tim krabbé

Wielrennen is leiden

Boekrecensie De Renner

Het boek De Renner  is geschreven door Tim Krabbé (volledige naam: Hans Maarten Timotheus Krabbé), geboren 13 april 1943 in Amsterdam. Dit boek is voor het eerst uitgegeven in 1978 door de uitgeverij Rap in het plaatsje Baarn. De Renner is een fictioneel boek en staat geheel in het genre van sport met name wielrennen. Tim krabbé geeft een volledig verslag vanuit de ogen van een wielrenner van de 137 kilometer lange bergwielerwedstrijd in Zuid-Frankrijk: de Ronde van de Mont Aigoual. Met als hoofdpersoon: Tim krabbé. Hiernaast worden er nog verschillende wedstrijden in het kort samengevat en vertelt hoe Tim Krabbé een echte wielrenner is geworden.

Op 26 juni 1977 doet Tim Krabbé mee aan een wielrennerwedstrijd in Zuid-Frankrijk. Het is de ronde van de Mont Aigoual, die start en finisht in Meyrueis. Het is een wedstrijd van 137 kilometer met vier verschillende cols, die hij samen met zijn trainingsmaat Kléber heeft verkent. Zo heeft Krabbé een heel plan gemaakt en bekeken waar hij als eerste moet rijden en waar hij moet gaan demarreren1.  Krabbé rijdt voor de ploeg Anduze en zijn ploegleider is Stephan, een oud-wielrenner. Krabbé wil de wedstrijd graag winnen. Dit is zijn dag! Tijdens de wedstrijd zijn er veel demarrages. Zo gaat Despuech er al na 1 km vandoor. Niemand volgt hem: het is veel te vroeg om te gaan demarreren, Despeuch rijd naar z’n eigen zelfmoord. Er ontsnappen meer renners waarin Krabbé mee moet om de winst nog te kunnen behalen, zo ontstaat er geleidelijk een kopgroep. Despeuch word gelost en na 70 km ontstaat er de kopgroep van Lebusque, Reilhan, Krabbé, Teissonniere Kléber, Barthelemy en de renner van Cycles Goff. Alleen deze renners maken nog een kans op de overwinning, de rest is gelost en zal ze nooit meer inhalen. De renners lossen elkaar steeds af zodat ze allemaal even veel tegenwind moeten doorstaan, alleen Barthelemy verzaakt zijn plicht en fietst nooit vooraan. Later in de kopgroep zijn er veel demarrages waardoor verschillende renners het niet meer kunnen bijhouden en gaan achterlopen op de kopgroep. Als er na enige tijd nog een kopgroep van vijf man is demarreert Krabbé. Hij kijkt na enige tijd achterom, daar is Kléber, alles gaat volgens plan hij en zijn trainingsmaat rijden vooraan. Even later komt Reilhan na een grote achterstand weer terug. Knap van hem, dat moet Krabbé hem nageven. Dan demarreert Kléber, er ontstaat een groot gat wat Reilhan niet gaat opvullen en als hij denkt dat Krabbé dat doet heeft die het mis. Op een gegeven moment zegt Krabbé: ’ik laat dit niet zomaar gebeuren’, hij zet zich schrap en wil het gat dichtrijden, maar op dat moment knapt er iets en moet die z’n fiets repareren. Reilhan profiteert hiervan en sprint weg. Tegen de tijd dat Krabbé weer fietst is die gesloopt, hij kan niet meer, hij leidt tot op het bot. Dan komt de Lesbusque langfietsen en zegt dat die mee moet gaan. Krabbé verzwakt een aantal keer en heeft er geen zin in maar even later, 200 meter voor zich, ziet hij Kléber en Reilhan weer. Krabbé krijgt weer zin: hij kan nog winnen! Zeven kilometer voor het einde zijn er nog vier wielrenners over: Krabbé, Reilhan, Lesbusque en Kléber. Krabbé is bang voor een eindsprint, Reilhan is de beste sprinter, hoe moet hij nog vooraan komen en winnen? De laatste kilometer trekt Lebusque de sprint aan waarna Krabbé en Reilhan wegsprinten. In de laatste paar meter schiet Krabbé in de laatste bocht voorop en stuift weg. Reilhan wacht nog even en gaat hem dan achterna. Lesbusque en Kléber zullen niet meer winnen: het gaat tussen Krabbé en Reilhan. Reilhan komt steeds dichterbij en met nog drie stappen voor de finish haalt Reilhan Krabbé in. Reilhan wint van Krabbé met een voorsprong van maar tien centimeter. Na de  wedstrijd meet Krabbé de achterstanden van de geloste renners. Ondertussen komt er een man naar hem toe die hem aanspreekt en zegt dat hij 50 meter te vroeg was weggegaan. Als hij nog 50 meter had gewacht had hij gewonnen.

Ik vind het boek De Renner een realistisch, spannend en leuk boek. Ik vind De renner een realistisch boek, omdat je een wielrennerwedstrijd door de ogen van een echter wielrenner meemaakt. Als je op televisie is een wielrennerwedstrijd kijkt zie je dit allemaal niet. Je weet niet wat er in de hoofden van wielrenners omgaat. Dit boek geeft duidelijk weer hoe de wielrenners denken. Ik vind De Renner daarnaast spannend boek, omdat er een en al spanning in voor komt. De Ronde van de Mont Aigoual is echt een race en tot op het laatste moment is het nog niet beslist wie er gaat winnen. Dit zie je terug in de laatste paar meter van de race als Krabbé en Reilhan strijden om de eerste plaats. Ik hou niet van wielrennen en als ik een wielrenner zie vind ik het er maar stom uitzien, maar toch vind ik De Renner een leuk boek. Ik vind dit omdat in het boek er word geracet, er blijft spanning in het verhaal. In het begin vond ik het wel saai, maar naarmate het verhaal doorliep kon ik niet stoppen met lezen: ik wilde weten wie er ging winnen. Hiernaast vond ik het boek leuk, omdat het makkelijk geschreven was en ik gemakkelijk het hele verhaal goed kon volgen.

De Renner is dus samengevat een realistisch, spannend en leuk boek wat je zeker is een keer gelezen moet hebben om wielrennen en de wielrenners helemaal te snappen.

Primaire bron(nen):

Secundaire bron(nen):