Recensie Robinson

Duivelskind

Boekrecensie Robinson

Het boek Robinson  is geschreven door Doeschka Meijsing (volledige naam: Maria Johanna Meijsing), geboren in Eindhoven op 21 oktober 1947 en gestorven op 30 januari 2012 in Amsterdam. Dit boek is voor het eerst uitgegeven in 1976 door de uitgeverij Querido in Amsterdam. Het boek Robinson is een meeslepend verhaal met de genre psychologische roman. Soms is in het boek Robinson de verhaallijn niet uit het verhaal te pakken, maar op de een of andere manier kan je toch het verhaal in je opnemen. In het boek komen de hoofdpersonen: Robinson, Daniël Bierwolf, Johanna Freida, Robinson’s vader en Robinson’s moeder. In het boek word beschreven hoe het eerste school-/levensjaar van Robinson verloopt nadat ze net is verhuist, zonder ook maar echt afscheid te kunnen hebben nemen van haar oude buurt.

Robinson is een zeventienjarige middelbare scholier die onlangs verhuisd is van de hoofdstad naar een kleinere stad. Haar vader is kapitein op een schip terwijl haar moeder het huishouden verzorgt. Robinson begint twee weken te laat op haar nieuwe school en hier ontmoet ze Daniël Bierwolf, het neefje van de rector. Daniël schijnt nogal een onruststoker te zijn die al van verschillende scholen is afgetrapt. Hij wordt vrienden met Robinson die geopsendeerd is door de verhalen die Daniël zoal te vertellen heeft, deze verschillen van duivels tot heksen tot personen waar die dan fan van is. Mede om de reden dat Daniël nogal een onrustoker is hebben zowel de rector als Robinson’s moeder problemen met de vriendschap tussen Robinson en Daniël. De volgende dag worden ze beide bij de rector geroepen, waar ze de ruziënde lerares Duits (Johanna Freida) en de rector aantreffen. Johanna Freida heeft zo haar eigen wil wat met die van de rector botst.

Robinson merkt op dat er iets niet helemaal klopt in de gangen waarna Daniël op onderzoek uitgaat. Ze komen erachter dat het zo onrustig is doordat Johanna Freida steeds leerlingen de gang op stuurt. Robinson krijgt bewondering voor haar en ze besluiten haar vaker te opserveren.

Naast haar lerares Duits bewondert Robinson ook haar vader. Dit verandert echter als ze merkt dat haar vader verliefd is op Johanna Freida waardoor het huwelijk tussen haar ouders helemaal niets meer voorsteld. Ze probeert het geheim te houden door bepaalde zaken niet voor haar moeder te tonen, zoals het ijsmutsje van Johanna die ze is verloren toen ze samen schaatsten, maar wanneer Daniël Robinson vertelt dat haar vader en Johanna Freida een verhouding hebben, weet Robinson dat ze van haar vader en Johanna Freida niet veel meer hoeft te verwachten.

Op school gaat het steeds slechter met Robinson: ze voelt zich buitengesloten en ze kan zich niet meer goed op haar schoolwerk concentreren. Haar cijfers zakken naarmate lager dan een vijf waardoor ze twee herexamens moet doen, één in wiskunde en één in natuurkunde. In een gesprek met de rector krijgt ze te horen dat ze geen last meer van Daniël zou hebben, hij is blijven zitten en moet van school af. Ook Johanna Freida moet van school af, omdat ze een verhouding heeft met Robinson’s vader en dit voor de rector genoeg reden was om de opstandige docente te ontslaan. Robinson had dit eigenlijk al verwacht nadat Daniël op een boottochtje met hun vieren zei dat Johanna Freida zou worden ontslagen. In de zomervakantie moet ze van haar moeder vier dagen in de week studeren in de leeszaal, maar Robinson weet allang dat ze haar herexamens niet gaat halen. Ze kan haar nergens op concentreren, ze weet dat niets meer hetzelfde zal zijn zoals het was. Tegen het einde van de middag in de bibliotheek hoort Robinson muziek. Ze gaat naar huis en de muziek verwijdert zich van haar ‘in een richting die ook zij zo graag was gegaan.’

Toen ik de titel van het boek las dacht ik gelijk aan het televisie programma Expeditie Robinson en dit zoiets had ik dan ook in het boek verwacht te lezen. Niks is echter minderwaar naarmate het bleek dat het om een 17-jarige meid gaat. Toch vond ik het verhaal realistisch en meeslepend. Ik vind Robinson een realistisch boek, omdat in het boek er veel verschillende gebeurtenissen opdoen die je ook in het dagelijks leven kan meemaken, zoals het verliefd worden van Robinson’s vader op Johanna Freida, maar ook het schoolleven wat Robinson hiernaast meemaakt kan heel goed ook bij iemand in de realiteit gebeuren. Ik vind het boek een meeslepend boek, omdat je als je het boek leest je heel goed in de gedachten van één van de hoofdpersonen (Robinson) kan storten. Door al haar gedachten duidelijk op papier te zetten kan je je inleven in het verhaal en zo word je meegetrokken in haar droevigheid, maar ook vrolijke momenten.

Robinson is dus samengevat een realistisch en meeslepend verhaal wat je zeker is een keer gelezen moet hebben helemaal als je is wilt kijken wat er in het hoofd van een 17-jarige omgaat.

Bronnen: