Schijndood – Simone van der vlugt

Als ik naar de voorkant kijk zie ik een wagen met een paard ervoor en een man of vrouw met doeken over zich heen. Het lijkt alsof hij of zij ergens heen moet.

Vragen die ik had nadat ik de voorkant had gezien:

  1. Waarvoor is die wagen? Vertelt het iets over het verhaal wat er is gebeurt of gaat gebeuren?
  2. Heeft die meneer/mevrouw wat met de wagen te maken? 

Vragen die ik had nadat ik de achterkant had gelezen:

  1. Hoe gaat het leven van Olivier verder als ze erachter komen dat hij melaats is?
  2. Hoe kan het dat overal in het land slachtoffers vallen? 

Vragen die ik had nadat ik het 1e deel had gelezen: 

  1. Hoe kan het dat Kris al jarenlang hetzelfde droomt ?
  2. Wat was de doorslag dat Kris toch wel naar de reïncarnatietherapeut ging?
Vragen die ik had nadat ik het 2e deel had gelezen: 
  1. Houdt Olivier het vol in het leprooshuis?
  2. Heeft de dokter wel goed gezien dat het lepra was en niet een andere ziekte?
Vragen die ik had nadat ik het 3e deel had gelezen: 
  1. Zal de droom van Kris nog terugkomen? 
  2. Wat gebeurt er uiteindelijk met Olivier waardoor hij steeds diezelfde droom heeft?
Vragen die ik had nadat ik het 4e deel had gelezen:
  1. Mag Olivier ooit de stad nog in?
  2. Word ook Olivier ziek door de pest?
Vragen die ik nog had nadat ik het boek had gelezen:
  1. Word Kris ooit een beroemde schilder?
  2. Zal Kris later nog last hebben van de dromen uit zijn vorige leven die terug komen? 
Ik vond het een heel leuk boek, omdat je iets leert over vroeger. Ik raad het boek aan om te lezen, want je leert er veel van en het is een heel spannend boek. Sommige stukjes uit  het boek zijn moeilijk te begrijpen maar als je dan goed gaat kijken snap je het wel.
.

Persoonlijk verslag

Eindpresentatie GDC

Het begon allemaal met dat ik bij GDC (Global Dance Centre) ging dansen. Na een jaar was er een eindpresentatie. Ik kreeg les van Shaker. Bij de eindpresentatie mocht ik met 5 dansen meedoen. Ik had verschillende stijlen om te doen. Na veel oefenen gingen we naar de zaal en daar deden we het.

Ik voelde me super op het podium. Ik was blij dat ik dit mocht doen! En vooral was het leuk voor de ervaring. De show ging goed!

Na de presentatie hoorden we dat het er super uit zag! ik was blij en ik verheugde me al op de volgende show!

Een eiland in zee

Als ik naar de voorkant van het boek kijk dan zie ik een meisje naar de verte kijken en dan vraag ik mijzelf af:
1. Waarom kijkt ze naar de verte?

2. Wat ziet ze?

3. Waarom zit ze daar en speelt ze niet met haar vrienden?

4. Waarom is ze alleen?

5. Is ze na aan het denken? Zo ja waaraan?

Samenvatting van de achterkant van het boek:

Het boek speelt zich af in 1939. Steffi en Nelli zijn twee joodse zusjes die door hun ouders uit Wenen worden weggestuurd. De nazi’s maken het in die tijd voor de joden heel moeilijk. Steffi en Nelli worden naar een Zweeds eiland gestuurd en schrijven brieven naar hun ouders.

De vragen die ik nog had na het lezen van de achterkant is:

1. Overleven hun ouders de oorlog?

2. Hoelang blijven ze op dat eiland?

3. Wat schrijven ze allemaal naar hun ouders?

Samenvatting van het 1e deel van de tekst die ik heb gelezen:

Als Steffi en Nelli zijn aangekomen in Zweden worden er namen opgenoemd van de kinderen die mee zijn genomen uit Wenen. De mensen van Zweden mogen de kinderen uitzoeken voor wie ze willen zorgen. Als Steffi en Nelli worden opgenoemd is er niemand die voor hun wilt zorgen. Ze worden met een boot naar een eiland in Zweden gestuurd en daar wacht een vrouw (Alma) hun op. Steffi en Nelli worden van elkaar gescheiden. Nelli blijft bij Alma en Steffi gaat met een vrouw (Märta) wonen. Steffi en Nelli zoeken elkaar iedere dag op en gaan spelen met elkaar. Steffi leert snel Zweeds en kan al een beetje Zweeds praten.

1. Waarom wilde niemand voor Steffi en Nelli zorgen?

2. Wat is de reden waarom ze naar een eiland in Zweden zijn gestuurd?

Samenvatting van het 2e deel van het verhaal dat ik heb gelezen:

Steffi en Nelli praten al goed Zweeds en mogen naar school. Nelli is op school populair en heeft veel vriendinnen. Steffi is niet populair en ze heeft weinig vriendinnen. Bij Steffi in de klas zit een meisje (Sylvia) die haar niet mag en pest haar. Steffi en Nelli moeten op zondag naar de zondagsschool. De zondagsschool is in de kerk en daar zingen ze liederen. Binnenkort is het op school Lucia (een feestdag voor god). Daarvoor kiezen ze een meisje die mooi is en goed kan zingen.

1. Word Sylvia ooit vriendinnen met Steffi?

2. Hoelang duurt het nog voordat Steffi en Nelli naar huis gaan?

3. Maken Steffi en Nelli dit schooljaar nog af?

Samenvatting van het 3e deel van het verhaal dat ik heb gelezen:

Op een dag krijgt Steffi een brief van haar ouders. Haar vader vraagt of ze haar kan helpen zodat ze uit Wenen kunnen. Steffi doet haar best om het te regelen maar niemand wilt haar helpen. Steffi wilt graag naar de middelbare school maar het mag niet van tante Martä. De juf gaat met haar pleegouders praten zodat het misschien wel mag.

1. mag ze uiteindelijk toch naar de middelbare school?

2.Hoelang duurt het nog voordat Steffi en Nelli naar huis gaan?

3. Gaan Steffi en Nelli überhaupt nog naar huis? 

Samenvatting van het 4e deel van het verhaal dat ik heb gelezen:

. Op het eiland komen de zomergasten bij mensen in huis voorlopig wonen. De doktersvrouw had met tante Martä gepraat en gevraagt of Steffi echt niet naar de middelbare school mocht, omdat ze talent heeft. Uiteindelijk mag het en Steffi kan nog steeds niet geloven dat het echt mag. Ze gaat in de vakantie samen met Vera veel leuke dingen doen. Ze hebben samen veel plezier.

1. Gaan Steffi en Nelli ooit nog naar huis?

Ik vind het zelf een heel leuk boek. Mijn verwachting dat ik dacht over het boek klopte niet. Ik vind het uiteindelijk een heel spannend boek en ik raad je aan om het boek te gaan lezen.

2. Zien ze hun ouders ooit nog terug?