Recensie: Van Den Vos Reynaerde

Titel: Van Den Vos Reynaerde

Auter: Willem die Madocke maakte

Jaar: 13e eeuw

Ander werk van auteur: de Madocke

Genre: Dierdicht

Reynaerde is berucht in het dierenrijk. Hij is wreed, hebzuchtig, vals, en genadeloos. De andere dieren in het rijk hebben allemaal een hekel aan hem. Na meerdere incidenten heeft de koning het helemaal gehad. Reynaerde moet naar het hof komen vanwege een rechtszaak. Hij komt echter niet uit zichzelf, dus besluit koning leeuw om dagers te sturen. De eerste (Bruun de beer) wordt met een slimme list te grazen genomen. Hier is Reynaerde natuurlijk goed in; sluwheid is immers een karaktertrek van de vos. Ook de tweede dager (Tybeert de kat) is niet slim genoeg om Reynaerde mee te krijgen. Dan stuurt de koning Grimbeert de das, een vertrouweling van Reynaerde. Grimbeert krijgt het voor elkaar om hem mee naar het hof te nemen. Als Reynaerde terechtgesteld wordt ziet het er niet goed voor hem uit. Maar de vos is te slim om gepakt te worden. Hij vertelt over een schat met veel goud en zilver en belooft de route te geven naar deze schat. De koning gelooft hem en spreekt Reynaerde vrij. Hij moet echter nog één ding doen; op pelgrimstocht gaan om al zijn zonden kwijt te schelden. Dit belooft hij te doen, maar wij weten natuurlijk allemaal dat hij loog. Reynaerde vertrekt met zijn vrouw en kinderen naar een ander land.

Het boek is eigenlijk geschreven om opgedragen te worden. Hierdoor is het soms wat lastig lezen. Reynaerde is in het Middelnederlands geschreven. Ik heb echter de vertaalde versie (modern Nederlands) gelezen. Het verhaal is gebaseerd op het Franse La Plaid. Dat is een verzamelwerk van dierdichten. Willem heeft hier dus een Nederlandse versie van gemaakt.

Het boek is stroef en langdradig. Dit vind ik jammer want het verhaal is nog niet eens zo heel slecht. De executie had wat beter gekund. Het boek spreekt me niet aan en mijn advies is dus ook: lees dit boek alleen als je echt geïnteresseerd bent in Middeleeuwse literatuur. Ik geef dit boek een 4. Dit omdat het lastig lezen is en het verhaal, hoewel goed verzonnen, te langdradig is naar mijn mening.