Recensie: Turks Fruit

Titel: Turks Fruit

Auteur: Jan Wolkers

Jaar: 1969

Ander werk van auteur: onder andere Kort Amerikaans en Terug naar Oegstgeest

Genre: Liefdesroman

De hoofdpersoon heeft geen naam. Het enige wat we van hem weten is dat hij een kunstenaar is. Turks Fruit begint als de naamloze kunstenaar terugblikt op de mooie tijd met Olga. Hij ontmoette haar tijdens het liften, wat uitliep in een vrijpartij en een auto-ongeluk. Ze ontmoetten elkaar pas weer 2 maanden later. Ze besluiten vervolgens bij elkaar in te wonen en te trouwen. De hoofdpersoon beschrijft verschillende hoogte- en dieptepunten uit zijn tijd met Olga. Hij vertelt over zijn band met haar ouders. De vader vindt hij wel sympathiek, de moeder is daarentegen een ongelofelijke trut. De moeder manipuleert Olga; ze zorgt ervoor dat Olga niet zwanger wil worden. De vader overlijdt aan een hartaanval. De moeder heeft hem jarenlang vetgemest, de kunstenaar ziet dit als moord. Een belangrijk element in de relatie tussen Olga en hem was de seks. Hier blikt hij dan ook graag op terug. Na een paar jaar gaat het niet goed meer tussen hen. Als Olga tijdens een etentje flirt met een zakenrelatie is de hoofdpersoon woest, hij slaat Olga. Olga verlaat hem en krijgt nog enkele kortstondige relaties. Ze blondeert haar haar en verhuist met een andere man naar het buitenland. De kunstenaar heeft ook vele relaties met andere meisjes, ze kunnen echter allemaal niet aan Olga tippen. Ze sturen kaartjes naar elkaar en soms ontmoeten ze elkaar als Olga terug in Nederland is om haar moeder te bezoeken. Olga probeert tevergeefs een kind te krijgen. Hierdoor beëindigt haar vriend de relatie met haar. Het gaat slecht met Olga en het blijkt dat ze een hersentumor heeft. Door de chemo-bestralingen verliest ze haar haar. De hoofdpersoon geeft haar een pruik. Hij bezoekt haar, als enige, elke dag in het ziekenhuis. Haar moeder en haar “vrienden” zijn nooit langsgekomen. Olga durft niks meer te eten behalve Turks Fruit. Ze is namelijk bang dat haar tanden uitvallen als ze iets hards eet. De kunstenaar begeleidt haar als enige liefdevol tot haar dood. Het verhaal heeft een open einde.

Ik vind Turks Fruit een prachtig boek. Het illustreert hoe zwaar liefde kan zijn. Turks Fruit is heel positief en grappig, maar er zit telkens een zwaardere ondertoon in. Het boek zou zomaar waargebeurd kunnen zijn en dat draagt bij aan de geloofwaardigheid. Het boek komt uit de jaren 60, maar ik kan me heel goed inleven in het verhaal. Mij was verteld dat ik dit boek moest lezen vanwege de heftige seksscenes. Dit was echter een klein onderdeel van het boek. Thema’s zoals liefde, jaloezie, vreugde en verdriet maken dit een mooi boek, dus niet alleen de seks. Ik raad iedereen aan om dit boek te lezen omdat het simpelweg een meesterwerk is. Het verhaal is mooi, Wolkers’ schrijfstijl is vermakelijk en interessant. En dit samen met de terugkerende thema’s zorgt voor een mooi compleet boek.

Als ik Turks Fruit een cijfer zou moeten geven zou ik het een dikke 9 geven.