Cel (Charles ten Dex) - Recensie

Titel: Cel
Auteur: Charles ten Dex
Jaar van uitgave: 2008
Genre: Misdaad
Aantal bladzijden: 378

Korte samenvatting
Michael Bellicher is een getuige van een auto ongeluk. Als de politie Michael ondervraagt, komen ze erachter dat Michael gezocht is. Hij wordt naar het politiebureau gebracht. Michael heeft geen idee wat er aan de hand is. De politie beweert dat de auto die op Michael’s naam staat, een fietser heeft doodgereden. Michael heeft een alibi, maar die kan helaas niet worden gecheckt. Na deze gebeurtenissen wordt het nog erger, Michael wordt van meer dingen verdacht die hij niet heeft gedaan. Michael denkt dat zijn identiteit is gestolen…

Ik had hoge verwachtingen van Cel. Het is namelijk een bestseller, het heeft een film en een mini-serie. Ook had het boek vrij goede recensies. En ondanks dat alles vond ik dit boek helemaal niks.

Dit boek is gevuld met cliché’s. Er is een typisch misdaad verhaal waarin in de hoofdpersoon niks weet. Dit kan in principe wel interessant zijn, maar de manier waarop dit boek dat doet is te verwarrend, te lang, te saai en met teveel cliché’s. Ik heb het gevoel dat ik dit boek al tien keer eerder gelezen heb. Ook is het boek heel ongeloofwaardig. Dat hoeft niet per se een minpunt te zijn, maar ik ergerde me er in dit boek heel erg aan. Natuurlijk heeft dit misdaad boek het typische liefde’s element. Dit element was niet per se heel slecht uitgevoerd, maar ik vond het wel overbodig. De climax van Cel vond ik heel teleurstellend. Je verwacht een spectaculair einde, waarin je antwoorden krijgt op vragen die je in dit boek had. Dat krijg je ook, maar die antwoorden zijn zo saai. De climax is teleurstellend en had veel spectaculairder gemogen.

Cel is te lang, te saai, te ongeloofwaardig, te teleurstellend en had veel beter kunnen zijn als er bepaalde dingen veranderd waren in dit boek.

Ik geef “Cel” een 4/10