Isabelle (Tessa de Loo) – Recensie

Titel: Isabelle
Auteur: Tessa de Loo (pseudoniem van Tineke Duyvené de Wit)
Jaar van uitgave: 1989
Genre: Psychologische thriller
Aantal bladzijden: 122

Korte samenvatting
Isabelle Amable, een beroemde filmactrice, verdwijnt op een dag spoorloos. Dit gebeurt tijdens filmopnames in Auvergne (Frankrijk). Na een aantal mislukte zoekpogingen naar Isabelle, geven de meeste mensen de hoop op. Ondanks dit blijft Bernard Buffon, een dorpsonderwijzer die Isabelle gekend heeft, doorzoeken.

Isabelle is een geweldige psychologische thriller die je in één adem uitleest. Het verhaal, de personages, de relaties, het tempo en het einde zijn allemaal heel goed uitgewerkt en bedacht. Tessa de Loo (pseudoniem voor Tineke Duyvené de Wit) heeft een goede schrijfstijl die je goed laat nadenken tijdens het lezen. Deze schrijfstijl is vrij sloom, maar bij dit verhaal kon ik dat goed waarderen omdat de relatie tussen Isabelle en de ontvoerder heel belangrijk is en zo goed weergeven wordt. Tessa de Loo weet ook hoe je personages goed moet uitwerken. Personages zijn naar mijn mening één van de belangrijkste onderdelen van een verhaal, want als je niks weet over de personages en/of als de personages saai en slecht uitgewerkt zijn, is het boek naar mijn mening automatisch slecht. Maar dat is in Isabelle zeker niet het geval, ik gaf om de personages en was steeds benieuwd wat er met ze ging gebeuren. De toon van het boek is duister en dat wordt goed weergegeven. Tijdens de hoofdstukken van Isabelle en de ontvoerder had ik steeds het gevoel dat ik in die ruimte was en voelde ik die duistere sfeer. Ondanks al deze pluspunten heb ik wel een klein minpuntje: het “onderzoek” gedeelte van het boek was goed, maar had beter gekund. Het achtergrond verhaal van Bernard (de personage die naar Isabelle zoekt) was goed en ik snapte waarom hij naar Isabelle zocht, maar toch vond ik dat de hoofdstukken met Bernard iets uitgebreider mochten zijn.

Ondanks dit blijft Isabelle een geweldig boek, en ik raad hem aan iedereen aan die houdt van een psychologische thriller.

Ik geef “Isabelle” een 9/10