Het journaal van Bontekoe (Bontekoe, W.Y) – Recensie

Titel: Het journaal van Bontekoe
Auteur: Willem Ysbrantsz Bontekoe
Jaar van uitgave: 1646
Genre: Non-fictie, reisverslag
Aantal bladzijden: 164

Korte samenvatting
Het journaal van Bontekoe is een reisverslag geschreven door Willem Ysbrantsz Bontekoe, een schipper voor de Verenigd Oost-Indische Compagnie. Het is een echt gebeurd verhaal die de gebeurtenissen van een bijzondere reis van Bontekoe beschrijven. Onderweg naar Oost-Indi├ź vliegt het schip van Bontekoe in de brand, waardoor Bontekoe samen met zijn mede schippers op een klein bootje op zoek gaan naar land. Na een lange tijd vinden ze land en komen ze op een vreemd eiland terecht, waar ze in contact komen met vreemde mensen.

De verhalen van Bontekoe hebben mij al een lange tijd ge├»nteresseerd. Op een jonge leeftijd zag ik de film ‘De scheepsjongens van Bontekoe’, wat ik (toen) een erg leuke film vond. Daarom leek het me een leuk idee om me iets meer te verdiepen in de verhalen van Bontekoe door dit boek te lezen. Mijn verwachtingen lagen dus vrij hoog voor dit boek. Na het lezen van het boek had ik gemixte gevoelens: het verhaal was, zoals ik me kon herinneren, erg leuk en spannend. Ook het feit dat het waargebeurd is hielp de leeservaring. Maar ik vond het toch moeilijk om door het boek heen te komen. Dit verbaasde mij een klein beetje, normaal vind ik ‘dagboeken’ best wel leuk om te lezen (als het over iets interessants gaat). Maar bij dit verhaal vond ik het een beetje raar lezen, ik had denk ik liever gehad dat het verhaal werd herschreven op een normale manier. Dit is wel een persoonlijke mening, ik zou namelijk wel kunnen snappen dat je dit juist fijn vindt lezen. Maar zelf vond ik het toch wat minder.

Het journaal van Bontekoe is leuk, spannend en gaf me een nostalgisch gevoel (naar de film). Maar het is toch op een manier geschreven die niet echt werkte voor mij, wat ik nogmaals raar vind omdat ik normaal geen probleem heb met ‘dagboeken’.

Ik geef “Het journaal van Bontekoe” een 7/10