Recensie Gezworen vrienden

Gezworen vrienden, vier sterren waard?

Gezworen vrienden is geschreven in 2014 door Edward Hendriks. Het boek telt 304 pagina’s en valt onder het genre literaire thriller. Edward Hendriks is in het dagelijks leven een copywriter. In Napels ontstonden zijn eerste ideeën over het schrijven van een boek en een jaar later komt hij met zijn thrillerdebuut Bloedgeld (2012). Inmiddels werkt hij aan zijn derde thrillerboek. Verder is hij getrouwd, heeft hij drie dochters en een grote voorliefde voor Italië.

“Ik had verwacht het naast me neer te kunnen leggen. Zoals ik altijd alles in mijn leven naast me had neergelegd wanneer ik er niets mee kon. Het had me tenslotte gebracht tot waar ik nu was in het leven. Maar het lukte niet. Ik had het kunnen proberen. Er gewoon niet meer aan denken en het van me af laten glijden. In de hoop dat er geen vervolg zou komen. Dat laatste was het probleem. Ik wist dat dat vervolg er kwam. Hoe, dat wist ik niet. Het voelde gewoon zo. Na ruim vijfentwintig jaar had het verleden me ingehaald. En het had nog een appeltje met me te schillen. Ik had het altijd geweten, diep vanbinnen.”

Het begon allemaal op het zomerkamp in 1988. Vier beste vrienden hebben de tijd van hun leven. Totdat er een verschrikkelijk ongeluk gebeurt waarbij een van de andere leden van de scouting komt te overlijden. Maar was dit wel een ongeluk en in hoeverre weten de vrienden wat er daadwerkelijk gebeurd is?

Sander is directeur van een belangrijke bank. Deze bank staat op het punt om een belangrijke deal te sluiten met een bank in Duitsland. Op een dag krijgt hij een vreemd telefoontje van iemand waarvan hij de identiteit niet meteen kan achterhalen. De mysterieuze beller zegt alles te weten over het ongeluk in het kamp van 1988 wat inmiddels 25 jaar geleden is, wat hij bewijst door verschillende namen te noemen. Hij beschuldigt Sander van moord op de overleden jongen en zegt bewijs te hebben, hij is echter bereid om het belastende bewijs achter te houden in ruil voor een flinke som geld. Sander besluit een beroep te doen op zijn oude vrienden van vroeger, maar hij weet niet of ze hem nog steeds zullen steunen. Daarnaast kan deze beller ook nog nare gevolgen hebben voor zijn gezin en zijn functie bij de bank.

De mysterieuze beller blijkt Paul te heten en een lid van de scouting te zijn die zich net als de hoofdpersoon en zijn vrienden op het kamp van 1988 bevond. Hij was altijd al een buitenbeentje en werd regelmatig gepest, zo ook door Sander en zijn vrienden. Hij is niet veel veranderd ten opzichte van vroeger en heeft waarschijnlijk geen goede baan, geen familie en ook geen vrienden. Sander denkt dus dat zijn acties een gevolg zijn van zijn gebrek aan geld. Sander krijgt van hem enkele foto’s toegestuurd waarop Sander te zien is terwijl hij het lichaam van de overleden jongen naar een andere plaats sleept. Het lichaam van de jongen werd namelijk gevonden in een kuil die de vier vrienden hadden gegraven, waarvan de bodem bezaait was met gevaarlijke “punjistakes”. Dit zijn geslepen takken met sterke punten. Het bewijs is dus niet te ontkennen en Sander zal ondanks dat de zaak verjaard is en hij dus geen straf van de rechter zou krijgen, wel veel problemen krijgen met de belangrijke deal op zijn werk en natuurlijk moeilijkheden met zijn gezin.

Een van de beste vrienden van Sander genaamd Renée is bereid om hem te helpen en is advocaat. Hij adviseert Sander om het spelletje eerst met Paul mee te spelen en hem vervolgens te slim af te zijn. Paul wil in totaal 250 duizend euro van Sander ontvangen, maar na enige onderhandeling is hij bereid om het geld in termijnen te ontvangen. Sander laat de eerste vijftigduizend euro in een kluisje achter op het station en hoopt dus dat het plan van zijn voormalig beste vriend zal werken.

Wanneer Sander ervan overtuigd is dat hij geen last meer zal hebben van Paul ontvangt hij een vreemd mailtje. In het mailtje staat dat de deadline verlopen is en dat Sander nog één laatste kans krijgt om de overige tweehonderdduizend euro te betalen. Sander begrijpt hier niks van, had het plan dan toch niet gewerkt? Hij is er bijna zeker van dat Paul de mail niet heeft gestuurd, maar hoe komt die mail dan in zijn laptop? Het emailadres kwam overeen met de mails die hij eerder heeft gehad van Paul, dus het was ook geen optie dat er sprake zou zijn van een eventuele handlanger. Zal Sander ooit nog uit deze situatie komen? Was het verstandig om zijn vrienden van vroeger hierover te vertellen? Is hij zijn baan en zijn veilige thuissituatie nog wel zeker?

Dit boek is ongetwijfeld een van de beste boeken die ik ooit heb gelezen. Het verhaal is super spannend en onwijs meeslepend. Er zijn zoveel mysteries in het boek die op dusdanige manier samenhangen, dat de oplossing van ieder raadsel weer nieuwe vragen oproept. Je kunt het boek gewoon niet wegleggen omdat je precies wilt weten wat er allemaal gebeurd is en nog belangrijker, hoe het af zal lopen. Het helpt ook dat het boek wisselt tussen het heden en het verleden. Zo krijg je steeds een stukje nieuwe informatie en zie je ook de ontwikkeling van verschillende personages.

Je vraagt jezelf ook voortdurend af wat jij zou doen als je in de situatie van Sander, de mysterieuze beller of een van de andere situaties zou zitten. Je vraagt hoe je een uitweg kan vinden en op welke manieren je de benodigde informatie zou kunnen vergaren. Dit is vooral mogelijk gemaakt door alle personages goed te beschrijven en ze echt te laten “leven”. Het verhaal zou gemakkelijk echt gebeurd kunnen zijn en de personages zijn menselijke figuren in plaats van karakters waarmee je jezelf niet goed kunt identificeren.

Ik raad dit boek dus zeker aan, aan iedereen die van spannende boeken houdt en het leuk vindt om actief mee te denken met het verhaal. Je zou het boek ook gewoon kunnen lezen ter ontspanning, maar het meedenken was juist een van de aspecten die het voor mij zo leuk maakte. Ik zou echter wel adviseren om aan het boek te beginnen wanneer je veel tijd achter elkaar hebt, omdat het zo moeilijk is om hem weg te leggen en het zou erg zonde zijn als je jezelf dagenlang af blijft vragen wat er gebeurd is zonder dat je enigszins verder komt in het verhaal. Ik geef dit boek vier van de vijf welverdiende sterren en ik ben ervan overtuigd dat velen dit met mij eens zullen zijn. Dit boek zal zeker bij iedereen een goede voldoende scoren en ik denk dat dit boek wel eens op de favorietenlijst van een paar fanatieke lezers zou kunnen komen te staan.

Boekrecensie gezworen vrienden (2014): http://www.edwardhendriks.nl/auteur/ (Geraadpleegd op 3 oktober 2016)