beschouwing 6V

Ik heb tot nu toe de volgende boeken gelezen:

Karel en de Elegast-                 onbekend (1270)
Warenar-                                   P.C.Hooft en Samuel Coster (1617)
Bint-                                           F.Bordewijk (1934)
Erik of het klein insectenboek-  Godfried Bomans (1941)
Specht en zoon-                        Willem Jan Otten (2004)
De kleine Johannes-                  Frederik van Eeden (1884)
Het gouden ei-                         Tim Krabbé (1984)
Isabelle-                                     Tessa de Loo (1989)
Kaas-                                        Willem Elsschot (1933)
Gezworen vrienden-                  Edward Hendriks (2014)
Jij zegt het-                               Connie Palmen (2015)
Clausewitz                                Joost de Vries (2010)

Ik doe mijn MO samen met Bjarne Soek. De dikgedrukte boeken hebben we beiden gelezen. Onze overhoring vindt plaats op dinsdag 21 maart.

1. Ik merk dat mijn voorkeur voor boeken wel een beetje is veranderd in de afgelopen drie jaar. Vroeger las ik alleen maar lichte boeken om mijzelf te amuseren. Nu vind ik het ook leuk om boeken te lezen met iets meer diepgang. Bij sommige boeken vind ik het leuk om te kijken of ik symboliek kan herkennen en meer over het boek na te denken dan dat ik vroeger deed.

2. Er is wel een samenhang te vinden in de boeken die ik heb gelezen. De meeste boeken zijn namelijk relatief oud. Deze boeken hebben we verplicht moeten lezen voor Nederlands lessen over literatuurgeschiedenis. De laatste drie boeken van de lijst passen hier echter niet bij. Daaruit blijkt dat ik niet een bepaalde voorkeur voor oudere of nieuwere boeken heb, omdat ik deze boeken ook erg mooi vond om te lezen.

3. Mijn leesplezier is voor een deel veranderd. Ik vind het net als vroeger leuk om verschillende soorten boeken te lezen en ik vind het niet erg als we verplicht boeken moeten lezen voor school. Ik merk wel dat ik af en toe tegen lezen opzie als de school het verplicht, op het moment dat we het al erg druk hebben met school. Het is dan niet zo dat ik de boeken niet leuk vind om te lezen, maar dat ik ze gestrest moet lezen door tijdsdruk.

4. De school heeft vooral een negatieve invloed op mijn leesplezier, door mij te verplichten boeken te lezen op momenten dat ik daar geen tijd voor heb. Het soort boeken die de school mij vraagt te lezen vind ik niet zo’n probleem.

5. Mijn top 3 bestaat uit Isabelle, Het gouden ei en Warenar. Ik vond deze boeken erg spannend en de eerste twee delen het grote mysterieuze aspect. Dit soort boeken vind ik vaak leuk om te lezen en ik wil dan ook graag blijven lezen om het mysterie te ontrafelen. Warenar was een erg komisch boek om te lezen. De kleine Johannes, Specht en zoon en Bint vond ik minder leuke boeken, hier kwam ik ook minder goed doorheen. Ik vind het niet leuk als er te veel of te weinig in een boek gebeurt. In het geval van Bint vond ik dat er nogal weinig veranderingen waren en in De kleine Johannes vond ik dat er zoveel verschillende situaties waren dat je de grote lijn van het boek kwijt raakt.

6. Ik denk dat ik nog een boek van Tim Krabbé wil lezen. Ik ben nog steeds een grote van zijn boek Het gouden ei. Ik ben dan ook erg benieuwd of ik ook zo onder de indruk zal zijn van de rest van zijn boeken.

7. Ik vind spanning en mysterie de leukste genres. Ik denk wel dat ik ten opzichte van vroeger over heftigere onderwerpen kan lezen. Vroeger vond ik het namelijk niet fijn als de onderwerpen te heftig werden. Dat is nu niet meer zo. Door de grote zoektocht van dit soort boeken, vind ik het moeilijk om te stoppen met lezen en als dit toch gebeurt, ben ik er buiten het boek nog de hele tijd mee bezig.

8. Ik denk dat literaire boeken bekend staan om hun capaciteit om op verschillende manieren geïnterpreteerd te worden. Literaire boeken zetten mensen vaak aan tot denken en de lezers hebben vaak hele andere meningen en interpretaties over bepaalde onderwerpen. Ik vind het dan ook erg leuk om met mensen over boeken te praten om er zo achter te komen op welke manieren anderen tegen het boek aan kijken.

9. Het is erg moeilijk om te bepalen wanneer een boek nou tot literatuur behoort en wanneer niet. Ik denk dat een hoop boeken toch als literatuur bestempelt kunnen worden, omdat ik denk dat bijna alle boeken zijn geschreven met bepaalde bedoelingen en gedachten van de schrijver. Het gevolg hiervan is dat mensen weer op verschillende manieren over het verhaal kunnen denken.

10. Ik heb vooral plezier in lezen, wanneer ik mij in een stille ruimte bevindt. Met een goed boek kan ik helemaal opgaan in het verhaal en mijn echte omgeving vergeten en zorgen uit het dagelijkse leven in de realiteit achterlaten.

11. Ik vind het leuker om een boek te lezen voordat ik de bijbehorende film zie. Op die manier kan ik me bij het verhaal mijn eigen voorstelling maken. In een film wordt al het denkwerk eigenlijk al voor je gedaan. Het nadeel vind ik af en toe wel dat ik de personages van de film dan niet bij het boek vind passen. Het nadeel van de film van tevoren kijken is dat je het hele plot van het verhaal al kent. Het leuke van boeken vind ik ook dat ze meestal een stuk uitgebreider zijn. Daarom leer je meestal meer over de personages dan in de film.

12. Ik denk dat films zich het beste aan de verhaallijn van het boek kunnen houden. Ik denk dat een groot deel van de kijkers de film wil zien omdat ze het boek hebben gelezen en dit ze goed bevallen is. Op het moment dat films erg van het boek zouden afwijken, zouden mensen dit wel eens een grote tegenvaller kunnen vinden. Daarnaast worden over het algemeen alleen succesvolle boeken verfilmd. Een afwijking van het verhaal is dan in principe niet nodig.

13. Ik denk dat je het beste eerst een boek kunt lezen. Als je het boek dan erg leuk vond kun je hopen dat de film lijkt op het boek en de personages uit de film goed bij de personages in je hoofd passen, die je hebt gemaakt toen je het boek aan het lezen was.

14. Ik heb in mijn VWO jaren aardig wat geleerd over de Nederlandse literatuur. Op school werd naast de boeken ook veel aandacht besteed aan de tijdsperiode waarin de boeken geschreven zijn. Dit vond ik altijd erg interessant, omdat je veel van de ideeën uit die tijd terug kan vinden in de geschreven boeken uit diezelfde periode.

15. Ik hoop dat de mens nog lang door zal blijven gaan met het lezen van boeken. Enerzijds zal dit wel gebeuren, omdat door de digitalisering het af en toe makkelijker wordt om boeken te kunnen vinden en lezen (denk aan e-readers etc.). Aan de andere kant heb ik het idee dat films steeds populairder worden en mensen het lezen steeds minder belangrijk lijken te vinden.

16. Ik denk dat het moeilijk is om leerlingen te interesseren voor literatuur. Ik zie dat kinderen steeds minder graag boeken lezen, al snap ik niet waarom dat is. Misschien vinden leerlingen het leuker om over literatuur te leren op het moment dat dit dicht bij henzelf wordt gebracht. Misschien zouden docenten een vergelijking kunnen maken tussen oudere boeken en boeken van tegenwoordig, of een vergelijking van gedrag van mensen in die tijd.

3 Ik ben erg benieuwd naar de mening van de docenten wat betreft het lezen van een boek tegen het kijken van een film en wat docenten nou precies verstaan onder literatuur. Ik hoop dan ook dat deze onderwerpen in het MO aan bod zullen komen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>