Recensie: Clausewitz

Het boek Clausewitz gaat over de jonge onderzoeker Tim Modderman. Hij doet onderzoek naar de plotselinge verdwijning van schrijver Ferdinand LeFebre van dertig jaar geleden. Voor zijn onderzoek komt hij in verschillende delen van Europa en ontmoet hij verschillende excentrieke personages. De grote vraag van het boek is natuurlijk: zal Tim slagen in zijn zoektocht en de plots vermiste schrijver Ferdinand ooit vinden?

Er zijn een paar dingen die mij erg aanspreken in dit boek. Ten eerste is er het grote mysterieuze aspect. Je wilt weten wat er allemaal gebeurd is met de verdwenen schrijver en vooral waarom hij dertig jaar geleden spoorloos van de aardbodem verdwenen lijkt te zijn. Ik vond het ook erg leuk dat de zoektocht je meenam naar een hele reis door Europa. Ik vond dat dat het verhaal erg levendig hield en het leuke daarvan was ook dat het verhaal daardoor wat realistischer lijkt. Het zal per slot van rekening niet makkelijk zijn om een man die dertig jaar geleden opeens verdween weer terug te vinden. Het nadeel van het boek vond ik dat de personages af en toe iets te bizar waren. Dat maakte het boek voor mij weer wat minder realistisch. Ik denk wel dat er een hoop mensen zijn die van dit boek kunnen genieten en ik denk dan ook dat dit een goed boek is om mensen te motiveren om te gaan lezen.