Recensie: Kaas

Het boek Kaas gaat over een gewone man van vijftig jaar met de naam Frans Laarmans. Alles in zijn leven is best wel gewoon, maar daar heeft hij niet zoveel problemen mee. Op een dag overlijdt zijn moeder en op de begrafenis ontmoet hij meneer van Schoonbeke. Meneer van Schoonbeke is op zoek naar een Vlaamse ondernemer om kaas te verkopen in Belgiƫ. Frans gaat deze uitdaging graag aan, maar zijn vrouw Fine is iets terughoudender en vindt dat hij voordat hij zijn baan opzegt eerst maar eens moet kijken of zijn nieuwe baan wel goed zal gaan lopen. De angsten van Fine zijn terecht, het blijkt namelijk dat Frans erg veel moeite heeft met het verkopen van de kazen. Ten eerste heeft hij totaal geen handelsmentaliteit en ten tweede heeft hij niet zoveel met het product dat hij moet verkopen. Wanneer blijkt dat hij een verkeerde keuze heeft gemaakt, besluit hij terug te keren naar zijn oude leventje. Kan dit nog of zal zijn leven nooit meer terug kunnen keren naar hoe het ooit was?

Het boek was leuker dan ik had verwacht. De titel kaas vond ik ietwat inspiratieloos en ik had voordat ik het boek had gelezen dan ook het idee dat dit boek niet echt van niveau zou zijn. Ik vond het wel leuk hoe het boek mij door het hele verhaal wist te leiden zonder dat ik mij ging vervelen. Ik heb namelijk net als Frans niet veel met de handelsindustrie of met kaas, maar het boek was zo geschreven dat je mee begon te leven met de hoofdpersoon en mijn desinteresse voor de onderwerpen stonden daardoor niet in de weg. Het was ook wel grappig om een verhaal te lezen over een exportproduct dat erg belangrijk is voor Nederland. Je begint je aan de hand van dit verhaal af te vragen of dit ook in het echte leven op deze manier gaat. Ik denk dat veel mensen net als ik (onterecht) niet zoveel van het boek verwachten, maar ik ben ervan overtuigd dat wanneer ze dit boek een kans geven, ze hier zeker geen spijt van zullen krijgen.