Recensie Montyn

Auteur:
Dirk Ayelt Kooiman
Uitgeverij: De Harmonie
Eerste druk: 1982
Genre: Oorlogsroman, biografische roman
Pagina’s: 340

Het verhaal gaat over het leven van Jan Montyn. Hij is een jongen/man geboren in de 20e eeuw. In het begin van het boek wordt er eerst verteld wat Jan Montyn nu doet in zijn leven en hij verteld zijn verhaal over de 2e wereldoorlog aan een Amerikaanse soldaat.

Jan Montyn groeide op in Oudewater met streng gelovige ouders. Hij heeft het niet erg naar zijn zin thuis en langzamerhand wil hij steeds grager weg van zijn ouderlijk huis. Op een bepaald moment vallen de Duitsers Nederland in. Zijn vader vindt dat de Nederlanders moeten gehoorzamen aan hun bezetters. Hierdoor wordt Jan Montyn gepest en in elkaar geslagen. Jan Montyn merkt een groep jongens van zijn leeftijd op. Het blijken de jeugdstorm te zijn, een groep kinderen gewijd aan het Duitse regime. Hij sluit zich daar bij aan omdat hun hem wel respecteren en omdat hij niet in de fabriek wil werken. In de jeugdstorm wordt hij vrienden met Hein. Samen met Hein gaan ze naar een wintersportkamp van de NSB in Oostenrijk. Dit kamp heeft veel invloed op hem en hij wordt er zwaar beproeft. Aangezien ze beiden wilden voorkomen dat ze in een fabriek moesten werken gingen ze nogmaals naar zo’n kamp.Daar komt zijn vriend Hein een meisje tegen waar hij verliefd op wordt, Het meisje overtuigt ze om een Duitse munitie trein te ontsporen, nadat ze dit gedaan hebben verdween het meisje spoorloos. Hein vond dat zijn leven toch geen zin meer had en besloot zich aan te sluiten bij de Kriegsmarine, Jan Montyn besluit mee te gaan. Tijdens het werk werden ze continue bedreigt door onderzeeërs en telkens gaan er alarmen af. Op een moment gaat het mis en zinkt hun schip, ze hebben geluk en worden opgepikt door een schip dat naar Koerland ging. Hier moeten hun op het land vechten, Hein overlijdt hierbij en Jan wordt ook geraakt door een kogel maar overleeft het, na zijn revalidatie mag hij verlof in Holland opnemen. Hij voelt zich daar niet thuis en hij vertrekt weer naar Duitsland, daar leert hij Willy kennen. Ze overleven een bombardement op Dresden. Hierna vertrekt Jan met zijn oude commandant uit Koerland naar het front in Oder, als hij er achter komt wat de Duiters met de joden deden vlucht hij samen met Luc een Belgische Fascist naar een Franse Zone om in dienst te gaan in een vreemdelingen legioen. Hij ondergaat een zware training in Algerije en na een aantal tegenslagen trekt hij in bij een Prostitué. Hij besluit zich aan te geven in Staatsbug als krijgsgevangene, hij krijgt 3 jaar gevangenisstraf. Hier leert hij van een foute kunstenaar hoe hij moet restaureren en vervalsen. Na zijn gevangenis straf gaat hij terug naar Oudewater en werkt hij 2 jaar in de zaak van zijn vader. Hij heeft het hier niet naar zijn zin en besluit zich aan te melden voor de oorlog in Korea, hij wordt ingedeelt bij de MP. Met verlof in Tokio krijgt hij een relatie met Yoshika, Yoshika krijgt een kindje en ze trouwen. Helaas is het huwelijk van korte duur, hij besluit terug naar Nederland te gaan, in Nederland wordt hij als een held gehuldigd. Hij helpt bij de waters nood ramp en heeft veel last van zijn herinneringen aan zijn tijd in de oorlog. Hij start een historisch museum voor grenadiers en vervalst kunststukken. Overdag lijkt hij een keurige militair maar in de nacht drinkt hij veel en bezoekt prostitués. Door zijn slechte gedrag klaagt iemand hem aan en beland hij in de cel, hij wilt hij zelfmoord plegen, dit mislukt echter en  een psychiater praat met hem en raad hem aan alles op te schrijven om alles te verwerken. Nadat hij vrij komt gaat hij na een tijdje naar Frankrijk en doet daar aan kindertransport tussen Frankrijk en zuidoost Azië, waar hij een vrouw ontmoet, waarmee hij zijn leven deelt.

Recensie:
Ik vond het boek niet heel erg leuk, maar toch had het iets waardoor ik geen spijt heb dat ik het boek gelezen heb. Ik had persoonlijk wat meer actie verwacht en ik kon me nauwelijks inleven in de hoofdpersoon. De persoonlijkheid en karakter van de hoofdpersoon en zo ook de keuzes die hij maakte stonden vaak ver van de keuzes die ik gemaakt zou hebben. Ook vond ik het boek veelal depressief en het gaf me vaak een beetje naar gevoel na het lezen. Er was bijna nooit iets vrolijks te lezen en ondanks dat dit niet altijd nodig was, was het hier wel vaak overdreven depressief. Dit werd ook overgedragen vanuit het thema. Doordat er vaak iets nieuws gebeurde verloor ik niet constant mijn interesse, wel was het hierdoor soms niet helemaal duidelijk wat er nu gaande was. Wat ik goed aan het boek vond is dat het een goed beeld schetst van hoe het er in de 2e wereld oorlog er werkelijk aan toe ging, anders dan in de “spannende” actie films.

Ik raad het boek in elk geval niet aan voor mensen van mijn leeftijd. Voor volwassen kan het een heel interessant boek zijn maar ik vond het amusement gehalte erg laag. Ik begon mijn recensie met de zin dat ik geen spijt had dat ik het boek gelezen heb, dit gevoel kreeg ik doordat het boek een serieuze lading mee droeg en ik het gevoel had dat ondanks het wel de amusement ontbrak, het wel iets leerzaam’s en interessant had.