Recensie De Grot

Titel: De Grot
Auteur: Tim Krabbé
Uitgeverij: Prometheus
Eerste druk: 1984
Genre: Misdaadroman, Psychologische roman
Pagina’s: 98

Egon Wachter is een drugsdealer, en het verhaal begint in Ratanakiri waar hij een koffer vol drugs wegbrengt naar een vrouw. Het verhaal gaat verder al Egon 14 jaar is. Hij is op een jeugdkamp in de ardennen en ontmoet daar Axel van de Graaf. Ze raken bevriend. Nadat hij Axel jaren later weer tegenkomt is Axel op het verkeerde pad terecht geraakt. Ze houden nog regelmatig contact. Egon wordt aardrijkskunde leraar en wilt op een expeditie naar Brazilië. Echter heeft hij hier 40000 gulden voor nodig, hij besluit koerier voor Axel te worden om aan dit geld te komen. In een volgend hoofdstuk word er geschreven over twee doden personen, een van hen is Egon de ander is onbekend. Er wordt in het 4e hoofdstuk een nieuw persoon geïntroduceerd namelijk Marcie. Marcie heeft een winkeltje in edelstenen en mineralen, deze gaat na drie jaar falliet. Marcie verdwijnt spoorloos en ondanks dat in het boek niet wordt beschreven wat er met haar is gebeurd is dit wel duidelijk; zei is de drugskoerier aan wie Egon de drugs moest leveren en is dus ook vermoord. Marcie haar echte naam was Marjoke, zei was ook op het Ardennenkamp en zo kent zei Axel ook. In het laatste hoofdstuk speelt zich weer af in het ardennenkamp. Hier willen Marjoke en Egon samen praten, echter stopte Axel dit door een ander meisje naar voren te duwen. De twist van dit verhaal is dat Axel dit niet had gedaan, Marjoke en Axel het dan waarschijnlijk goed hadden gevonden aangezien ze beiden van edelstenen hielden en dan hadden ze in plaats van samen dood te gaan.

In het begin toen ik het boek ging lezen werd ik niet meteen meegenomen in het verhaal en was het allemaal redelijk onduidelijk alleen naarmate ik verder ging lezen werden veer zaken duidelijker en kwam ik ook meteen een stuk meer in het verhaal. De sfeer die in het boek werd gecreëerd kwam goed naar voren en de manier van schrijven zorgde er voor dat het snel en fijn weg las. Door het verhaal niet in chronologische volgorde te vertellen en pas op het eind alle zaken op zijn plaats te laten vallen had het boek ook een ‘spannend’ element. Toen ik van te voren recensies had gelezen zei men dat er een aardige plottwist in zat, hij zat er inderdaad in; op het laatst alleen hij was wel redelijk voorspelbaar.

Dit boek was niet slecht, maar ook niet goed. Een tweede keer lezen zal er zeker niet inzitten en het verhaal was oké alleen ook redelijk magertjes. Door de volgorde waarop het verhaal geschreven was verdient het boek een 6 alleen het verhaal ansich had van mij een 4.5 gekregen. Het boek is een aanrader als je een scholier bent die per se een boek moet kiezen van ‘lezen voor de lijst’ alleen in je eigen tijd heb je genoeg boeken die veel diepgaander zijn en een beter verhaal hebben.