Recensie het leven is vurrukkulluk

Auteur:
Remco Campert
Uitgeverij: De Bezige Bij
Eerste druk: 1961
Genre: Psychologische Roman
Pagina’s: 153

Mees en Boelie lopen samen door een park en ontmoeten daar Panda, ondertussen worden ze achtervolgd door een oude man. Ze irriteren zich erg aan deze oude man en besluiten hem neer te slaan en bestelen hem. Als ze bij Mees thuis komen gaat Boelie weg en hebben Panda en Mees seks, ze praten daarna uitgebreid over Mees zijn verleden. Boelie gaat ondertussen naar een journalist dei hij goed kent en hebben ze een interview. Na dit interview gaat Boelie mee met de interviewer om zijn vrouw te ondervragen waarvan ze denken dat ze vreemd gaat. Boelie is er om uit te zoeken of ze vreemd gaat alleen eindigt uiteindelijk met Etta de vrouw van Ernst-Jan in bed bij de buren. De buren komen eerder thuis dan verwacht en met een smoes komen ze weg. De oude man is inmiddels ook wakker geworden en een man genaamd Tjeerd wilt hem helpen om het bestolen goed terug te krijgen. Ze gaan hiervoor naar de oudtante Rosa, echter kennen Rosa en de oude man elkaar van vroeger en beginnen te praten. Tjeerd wilt alsnog opzoek naar de mensen die hem bestolen hadden en gaat naar het huis waar de personen zijn en ziet dat er een feest aan de gang is dat betaald is van het geld van de bestolen oude man. Daar heeft ook Etta ruzie met haar man en beland Etta uiteindelijk met Boelie in bed. Ook voelt mees zich voor het eerst echt gelukkig.

Het leven is verrukkulluk heeft een aantrekkelijke titel alleen het verhaal is een van de slechtste verhalen die ik ooit heb gelezen. Het ging niet goed samen, het was niet interessant noch spannend noch leerzaam. Het is me nog steeds niet duidelijk wat nu de clue van het verhaal was, ook werden er vaak nieuwe karakters geïntroduceerd die totaal onnodig waren voor het verhaal. Ik zou niet kunnen vertellen wat het thema van dit boek was aangezien ik die niet door heb.

Ik ben blij dat ik het boek uit heb en zal dan ook aan niemand aanraden dit boek te lezen. Dit is waarschijnlijk het slechte boek dat ik ooit gelezen heb.