Recensie Isabelle

Zakelijke gegevens:

Titel: Isabelle

Schrijver: Tessa de Loo

Uitgeverij : De Arbeiderspers

Samenvatting Boek:

Isabelle gaat over de hoofdpersonage Isabelle die ontvoert wordt door Jeanne. Isabelle is een bekende actrice die in het Franse plaatsje Auvergne kwam om bij te komen van haar werk. Ze logeerde bij haar ouders. Isabelle heeft veel aanbidders en als ze op een keer niet meer terug komt van haar dagelijkse bergwandeling, wordt er een zoektocht gehouden. Deze zoektocht leidt tot niets en ze raakt in vergetelheid. Niet door iedereen, want de plaatselijke leraar Bernard Buffon is vastberaden om haar te vinden. Bernard is een groot bewonderaar van Isabelle.Op eigen initiatief zet hij zijn zoektocht naar haar voort. Ondertussen heeft Jeanne Isabelle ondergebracht in haar eigen huis. Jeanne werkt overdag in de horeca en haar grootste hobby is schilderen. Wanneer de twee vrouwen een gesprek voeren wordt al snel duidelijke waarom Jeanne Isabelle heeft ontvoerd . Jeanne wilt haar namelijk schilderen. Ze wilt zien hoe lelijk Isabelle kan worden, want ze wilt de lelijk van Isabelle schilderen. Jeanne vindt zichzelf erg lelijk en Isabelle lelijk zien worden geeft haar voldoening. Om dit voor elkaar te krijgen krijgt Isabelle geen eten en drinken.  Zal Isabella ooit teruggevonden worden ?

Mening over het verhaal.

Het boek vond ik in het begin niet zo heel interessant. Dit kwam doordat ik dacht dat het verhaal voorspelbaar zou worden. Maar dit was niet zo. Je leerde gaandeweg de verschillende personages goed kennen. Helaas was dit minder bij een van de hoofdpersonages van het verhaal, namelijk Isabelle zelf. Terwijl het verhaal juist om haar draait. Haar ontvoerster leer je wel goed kennen. Je leest bijvoorbeeld haar gedachtegang en komt ook over haar achtergrond te weten. Dit alles zorgt ervoor dat je langzamerhand sympathie krijgt voor haar. Dit is ook het geval voor het derde hoofdpersonage, Bernard Buffon. Als je Isabelle beter zou leren kennen, dan zou het boek wat meer diepgang gekregen hebben volgens mij.

Het boek is verder gemakkelijk te lezen. Er zijn nauwelijks lastige woorden te vinden. De beschrijvingen van de omgevingen maakt dat je gemakkelijk een beeld kan vormen van deze omgevingen. Dit zorgt ervoor dat je prettiger leest vind ik zelf. Ik vind zelf dat het boek nogal ‘vluchtig’ is geschreven. Het verhaal zou eigenlijk nog uitgebreider geschreven kunnen worden. Maar al met al was het een vermakelijk boek om te lezen.

Roshnie