Recensie : Alleen maar nette mensen

Zakelijke gegevens:

Titel:  Alleen maar nette mensen

Schrijver:  Robert Vuijsje

Uitgeverij : Nijgh & Van Ditmar

Samenvatting Boek:

David Samuel heeft het op het eerste gezicht voor elkaar.  Zijn ouders zijn rijk, hij heeft een goede vriendin en aardige vrienden. Ook heeft hij zijn gymnasiumdiploma op zak. Toch is hij ontevreden. David is Joods maar wordt altijd aangezien als Marokkaan door zijn zwarte haren. Hierdoor heeft hij een identiteitcrisis. Hoort hij bij de witte of bij de buitenlanders ? Terwijl de rest van zijn vrienden verder gaat met studeren doet David niets. Hij is altijd met ‘nette mensen’ omgegaan maar heeft een verlangt naar een donkere vrouw. Hij is ontevreden met zijn relatie en is op zoek naar een donkere vriendin. Deze nieuwsgierigheid begon tijdens zijn middelbare schooltijd.Hij besluit naar de Bijlmer te gaan en hier te zoeken naar zijn ideale donkere vrouw. Tijdens deze zoektocht ontdekt David andere culturen en ziet ook de mindere kanten van deze culturen. Zal David uiteindelijk zijn donkere vrouw vinden ?

Mening over het boek:

Robert Vuijsje is erg direct. De vooroordelen van buitenlanders die al op de eerste pagina staan benadrukken dat. Dit krijg je gedurende het hele verhaal. De directheid en eerlijkheid maken het boek leuk om te lezen, maar zitten soms ook net op het randje. Je beleeft alles vanuit David’s perspectief waardoor je soms jezelf herkent. Het boek is makkelijk door te komen. Dit komt doordat er geen lastige begrippen instaan. Ook zijn het vrij korte zinnen die je moet lezen.

Het verhaal van David is boeiend om te lezen en maakt dat je het boek snel uit hebt. Het verhaal gaat over David’s zoektocht naar de donkere vrouw. Robert heeft veel stereotypes in het boek verwerkt, waardoor het boek geen diepgang kent. Hij had de stereotypes ook kunnen vermijden en deze kunnen ontkrachten. Ik vind het zelf jammer dat hij dit niet gedaan. Hoewel je wel kan lachen om deze types, zou ik het leuker hebben gevonden wanneer hij een meer realistische weergave had gegeven. Het gevoel voor humor die Robert gebruikt in het boek, vond ik persoonlijk erg grappig. Het gevoel van humor moet je wel liggen.

Al met al is het een boeiend boek dat je een kijkje geeft in de (stereotype ) wereld van buitenlanders. Ik zou het boek aanraden wanneer je houdt van makkelijke, minder ‘diepgaande’ boeken.