Recensie : Sonny Boy

Zakelijke gegevens:

Titel:  Sonny Boy

Schrijver:  Annejet van der Zijl

Uitgeverij : Nijgh & Van Ditmar

Samenvatting Boek:

Sonny boy gaat over Waldemar, een Surinamer die naar Nederland komt en de Nederlandse Rika. Rika en Waldemar worden verliefd, en het schandaal is niet te overzien. Hun liefde lijkt vanaf het begin af aan verdoemd. Ten eerste hebben ze een leeftijdsverschil van 17 jaar, ook  was niet gebruikelijk in die tijd dat een witte vrouw een relatie had met een donkere man. Daarnaast is Rika ook gescheiden, en heeft ze 4 kinderen uit dat huwelijk gekregen. Het stel krijgt samen ook 1 kind , Waldy genoemd, Hij krijgt de bijnaam Sonny Boy .Het stel kent moeilijk tijden, maar hun liefde wint het telkens. Uiteindelijk besluiten de twee om een pension te openen, en vanaf het begin is het een succes. Dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit, en goedhartig als het stel is besluiten ze om Joden te laten onderduiken in hun pension. Dit gaat een geruime tijd goed, totdat ze verraden worden en beide in concentratiekampen terecht komen. Komen ze hier ooit uit? En zien ze elkaar weer terug ?

Mening over het boek

Ik vond dit boek een van de beste boeken die ik tot nu toe heb gelezen voor lezen voor de lijst. Dit komt doordat het een aangrijpend verhaal is, vooral als je beseft dat het waargebeurd is. De personages worden goed beschreven, en geven hierdoor een duidelijk beeld over de hoofdpersonen. Het boek is niet lastig om te lezen, en er komen ook geen lastige begrippen voor. Waar ik mij soms wel aan stoorde, was de wijze waarop het boek geschreven is. Het verhaal is nogal ‘’kinderlijk’’ opgeschreven, erg simpel. Dat had voor mij niet gehoeven. Al met al vind ik dit boek een aanrader.