Recensie : Het huis van de moskee

Titel :  Het huis van de moskee

Auteur : Kader Abdolah

Uitgever : De Geus

Bladzijdes:  410

Het huis van de moskee gaat over Aga Djan en zijn familie in Iran. Zijn familie is eigenaar van de belangrijkste moskee van het dorp waar zij in wonen. Iedereen kent Aga Djan en heeft respect voor hem. Maar dan veranderen de tijden.  Er komen de religieuze leiders die radicaler zijn en Aga Djan moet als belangrijk man de spanningen in de samenleving en in zijn familie proberen te bezweren.

Mijn mening over het boek :

Ik vond dit het beste boek dat ik tot nu toe heb moeten lezen voor lezen voor de lijst. Eerst zag ik nogal op tegen de hoeveelheid bladzijdes die ik moest gaan lezen, maar na de eerste paar bladzijdes had ik er geen moeite meer mee. Het boek is voornamelijk vanuit Aga Djan zijn perspectief geschreven maar soms komen ook andere familieleden aan het woord. Kader schrijft zeer gedetailleerd, wat erg fijn is en waardoor je Iran en het dorpje van Aga Djan als het ware zelf ‘beleeft’. Kader laat je eerst kennis maken met de verschillende personen in het verhaal en wanneer er dan iets naars gebeurt met hun ‘grijpt’ het je meer dan bij een boek waar dit niet is.  Een nadeel van de verschillende personen is wel dat ik soms even niet wist waarvan ik de personen kende aangezien er zoveel verschillende personen in het boek voorkomen. Kader laat je langzaam zelf de veranderen meemaken in een samenleving die radicaliseert, dit vond ik erg knap.  Het zijn in het begin kleine dingen die veranderen maar die ervoor zorgen dat er uiteindelijk een zeer streng regime komt. Het taalgebruik is makkelijk, soms komen er Perzische woorden in voor maar achterin het boek is een verklarende woordenlijst. Al met al zou ik dit boek zelf aanraden ondanks de hoeveelheid bladzijdes.