differentieren

Gisteren een prima les met havo 4. Op de basisschool werkte ik dagelijks met instructiegroepen. Na de klassikale  instructie ging ik met een groep leerlingen aan het werk, terwijl de rest van de klas zelf aan het werk ging. Ik vroeg me af waarom ik dat eigenlijk niet meer deed op het voortgezet onderwijs. Gisteren daarom zelf leerlingen ingedeeld in groepen van 3. In iedere groep had ik iemand ingedeeld die een hoog cijfer had gehaald voor het SE tekstbegrip en ik stelde zelf een groep samen met leerlingen die een onvoldoende hadden gehaald. De leerlingen gingen zonder morren in de groepen zitten. Dat vond ik op zich al opvallend (ik werk op een daltonschool, dus dat zal er ongetwijfeld positief aan bijdragen). De leerlingen met de hoge cijfers riep ik bij me (ik heb ze overigens niet verteld dat dat de reden was..) en maakte ze tot ‘captain’. Ik gaf ze de opdracht ervoor te zorgen dat om de beurt de tekst hardop gelezen werd en dat ze samen de vragen moesten maken. Zij mochten als alle vragen gemaakt waren, bij mij het antwoordmodel komen halen. Ik vertelde ze dat het een eindexamen tl was. Iedereen ging hard aan ht werk.. Ik ging zelf aan het werk met de groep leerlingen. Daar gebruik ik nog steeds de techniek van reciprocal teaching bij. Tot nu toe heb ik daar het beste resultaat mee. We hebben het uitgebreid gehad over de tekst. Daarna heb ik de leerlingen de vragen zelf laten maken en ging ik een rondje door de klas. Er was goed gewerkt. Leerlingen vonden het ook wel ‘stoer’ om een tl examen te maken en het gaf ze een goed gevoel dat het gelukt was. Terug bij het groepje met de verlengde instructie bleek ook deze groep de vragen goed te hebben. ‘Juf, nu ik de tekst snap, gaan de vragen veel beter’.  Wat een ontdekking! Jammer dat dat pas in havo 4 komt. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat de vragen bij de tekst de leerlingen erg in de weg zitten. Ze richten zich helemaal op het beantwoorden van de vragen en gaan daarbij totaal voorbij aan het begrijpen van de tekst tijdens het lezen.

Posted under activerende didactiek, differentiatie

This post was written by sonjanederlands on maart 30, 2011

1 Comment so far

  1. Jeroen Clemens maart 30, 2011 15:10

    Het onderwijs, de kinderen, en wij natuurlijk, moeten blij zijn met zo’n goede juf.
    Morgen promotievoorstel de deur uit. Gaat ook over tekstbegrip. HP wordt nog eens een prima school ;-)

Leave a Comment

Name (verplicht)

Email (verplicht)

Site

Reacties

More Blog Post

Previose Post: