onderstreep – markeer

Ze oogt net te blij, net te overdreven. De dame van het Luzac College die zegt de oplossing te hebben voor het maken van een goede samenvatting. Ik waarschuw mijn leerlingen dan ook voor we gaan kijken. Maar ze heeft wel iets te zeggen: ze hamert op het belang van synoniemen en op het markeren van kernzinnen en signaalwoorden.

Fijn om ook eens beeldmateriaal te hebben bij het uitleggen van tekstbegrip. Dat kan leerlingen misschien helpen. Ik laat mijn vwo 5 leerlingen een examen tekstbegrip maken. Ze mogen kiezen uit een tl, een havo of een vwo examen. De meeste kiezen voor een tl examen. Een aantal voor een havo examen. Niemand waagt zich nog aan een vwo examen. Ze zijn stil en geconcentreerd aan het werk. Ik zie ze driftig onderstrepen en markeren.

Na afloop vraag ik ze te kiezen uit de volgende stellingen:

Onderstrepen/markeren:
- zal ik zeker nog een keer gebruiken, het helpt me te concenteren op de tekst en de rode draad van de tekst vast te houden (15 lln)
- doe ik misschien nog wel een keer, maar voor mij was het niet direct zinvol, misschien als ik het vaker doe (4 lln)
- was niet zo zinvol voor mij, ik zal het niet snel nog een keer doen. (2 lln)

Dat is duidelijk: de meeste leerlingen uit mijn vwo 5 klas vinden het inderdaad een prima tip.

Posted under strategieeen

This post was written by sonjanederlands on mei 8, 2012

Leave a Comment

Name (verplicht)

Email (verplicht)

Site

Reacties

More Blog Post

Next Post:
Previose Post: