samenvatting maken voor elkaar

Ik heb drie havo 4-klassen op 1 dag. Ze lopen qua programma aardig gelijk, dus ik doe heel vaak drie keer dezelfde activiteit op 1 dag, en gek genoeg vaak met heel wisselend resultaat. Wat bij de ene klas uitstekend werkt en ze hard mee aan de slag gaan, blijkt soms een andere klas nauwelijks te motiveren.

Deze keer drie keer achter elkaar een werkvorm gedaan, die ik al eerder gebruikt had. Ik maak groepjes van 4. Twee leerlingen van dat groepje krijgen een tekst en de andere twee leerlingen krijgen een andere tekst (tl examenteksten samenvatting). Ze maken voor elkaar een samenvatting van die tekst. (Zorg er wel voor dat de tweetallen uit elkaar zitten in de les. Dat is even puzzelen. Ik heb het opgelost door op twee blaadje ‘team 1′ te zetten, twee blaadjes ‘team 2′ enz. en die neer te leggen.) Daar krijgen ze 20 minuten de tijd voor. Daarna wisselen ze de samenvatting. Ze krijgen nu vragen die ze aan de hand van die gemaakte samenvattingen moeten beantwoorden. Voor elk goed antwoord krijgen ze een punt.

Het blijft wonderlijk dat klas na klas, hier heel actief mee aan de slag gaat. Er zitten kennelijk genoeg elementen in om te activeren. De wederzijdse afhankelijkheid, je moet natuurlijk wel een goede samenvatting maken voor het andere tweetal. Je kunt niet duiken, want anders heeft het andere tweetal geen samenvatting. Het element tijd, je hebt maar een bepaalde tijd voor die samenvatting. En het wedstrijdelement. De meeste leerlingen willen toch winnen.

Er is een enkeling die me vraagt waar dan die punten van de geleide samenvatting zijn. En ze mopperen wat als ik zeg dat die niet nodig zijn deze keer, dat ze zelf moeten bedenken wat voor vragen ik kan gaan stellen. Maar ook die gaan aan de slag.

Voor twee klassen heb ik zelf de vragen gemaakt. Tenminste, ik heb de punten van de geleide samenvatting opgelezen als vraag. Bij 1 klas hield ik een groepje over, omdat het aantal leerlingen ongelijk was. Die heb ik gebombardeerd tot jury en ik heb hen de vragen laten maken. Eigenlijk was dat veel leuker. Ik heb ze wel iets begeleid, want anders gaan ze heel gedetailleerd vragen. Maar zij stellen de vragen en dat is voor de klas leuk en ik heb hun werk naast de punten van de geleide samenvatting gelegd. Het was een eye-opener voor de leerlingen dat hun vragen wel heel erg leken op de punten van de geleide samenvatting. Echt een blijver deze werkvorm.

Posted under activerende didactiek

This post was written by sonjanederlands on april 18, 2013

Leave a Comment

Name (verplicht)

Email (verplicht)

Site

Reacties

More Blog Post

Previose Post: