Recensie 2

Het leven uit een dag – Adrianus Franciscus Theodorus van der Heijden

De hoofdpersonen van het boek zijn Benny Wult en Gini Trades. Ze leven in een wereld waar het leven maar één dag duurt, waardoor alle gebeurtenissen super snel gaan en alles dus maar één keer gedaan kan worden. Benny en Gini ontmoeten elkaar in een bar, ze vinden elkaar leuk en doen na een paar uur “de liefdesdaad”. Benny vind het zo verschrikkelijk dat het maar eenmalig is, waardoor ze samen opzoek gaan naar een manier om het nog een keer mee te maken. De oplossing is iemand vermoorden, waardoor ze in de hel terecht komen. In de hel is het leven oneindig.

Ze vermoorden de blinde man en er volgt een proces. De blinde blijkt Scant te heten en was ex-diplomaat. De aanklagers kunnen niet op een motief komen en houden het op een politieke afrekening. Gini is zwanger. Zij stuurt Benny, die dan al in de cel zit, een brief waarin ze vertelt over de bevalling in de gevangenis, ze noemt het kind ook Benny. Gini en kleine Benny worden ter dood veroordeeld door middel van elektrocutie. Benny wordt, in gezelschap van twee bewakers, de gevangenisdirecteur en een geestelijke naar de executieverdieping van de gevangenis geleid. Na de schok denkt hij dat hij in een schietstoel zit en naar de aarde afdaalt. Hij ruikt een geur van verbrand vlees en haar. Op het moment dat hij denkt dat hij geland is, merkt hij dat hij nog steeds in de stoel zit. Hij wordt losgegespt en een vrouw dweilt zijn urine op. Al zijn ledematen voelen pijnlijk aan en hij wordt buiten gezet. Benny heeft het vermoeden dat hij de elektrocutie overleefd heeft. Nadat zijn brandwonden in het ziekenhuis verzorgd zijn gaat hij de stad in. Het lijkt of hij sneller ouder wordt naarmate de avond vordert. Benny wordt de volgende ochtend wakker. Hij is niet verouderd en dus zit hij in de hel van herhaling.

Hij heeft Gini nog steeds niet gevonden. Hij ontmoet Scant. Scant was na de moord ook naar de hel gegaan, omdat hij eigenlijk spion was. Scant wil dat Benny wat geld gaat verdienen en brengt hem naar een hoerenbuurt. Hij gaat werken in de prostitutie. Op een dag gaat Benny naar de plek waar hij denkt dat het huis van Gini ooit gestaan heeft. Het is nu een hotel. Als hij binnen is begint het te onweren. In een hotelkamer voelt hij heel even de aanwezigheid van Gini. Benny begint haar te zoeken, maar vindt haar nergens. Hij gaat naar Scant, die ruikt dat Gini hem bezocht heeft. Scant zegt dat Gini naar de hemel is gegaan, omdat ze niet met haar hele hart achter de beslissing stond Scant te vermoorden. Benny weet dat Scant hem en Gini erin geluisd heeft. Scant heeft zich laten doden om hen uit elkaar te drijven. Scant lacht en zegt: ‘Morgen is er weer een dag’.

Ik vond het een mooi en interessant boek. Ik had nog nooit iets gelezen wat in de buurt kwam van dit onderwerp. Naarmate het verhaal vorderde, kwam er steeds meer spanning in het boek. Plots was daar de onverwachte wending. De moord zag ik niet aankomen, maar deed het boek wel goed. Het was een realistisch boek, ondanks het feit dat levens in het verhaal maar 1 dag duren. Ik kon me in het begin van het verhaal wel inleven in de hoofdpersoon. Later toen hij ouder werd, de moord pleegde en in de hel kwam raakte ik mijn inleving kwijt. De schrijver gaf wel erg gedetailleerde beschrijvingen van de seksuele handelingen en de moord. Dat was kortaf gezegd gewoon vies en niet nodig. Maar het hoort bij het boek en past wel in de sfeer. Er zit misschien wel een les in voor ons in het echte leven; dat je je ervaring moet beleven alsof het maar 1 keer voorkomt, en dat je moet genieten van wat je hebt. Het was een interessant boek voor mij, en het heeft me aan het denken gezet. Ik vond het erg knap verzonnen en geschreven.