Terug naar de kust van Saskia Noort recensie

Titel: Terug Naar De Kust

Schrijver: Saskia Noort

Andere werken: De Eetclub, Huidpijn en Koorts.

Genre: literaire thriller/ roman

Maria is een alleen staande moeder van 2 kinderen van 2 verschillende vaders die diep van binnen nog steeds een carrière in de muziek ambieert. Ze speelt daarom nog steeds in een band waardoor haar kinderen er nog wel eens bij inschieten. Ondanks dat heeft ze het niet slecht ondanks maar als ze zwanger is van een derde besluit ze abortus te plegen. Haar ex is woedend en zelf heeft ze het er ook moeilijk mee. Om het helemaal moeilijk te maken krijgt ze bedreigingen in verschillende vormen. In paniek besluit ze onder te duiken bij de enige die ze vertrouwt, haar zus. De kinderen kunnen het goed vinden met haar zus en ondanks dat het soms lijkt dat Maria gek aan het worden is lijkt dit het beste. Totdat een zakenpartner van de zwager van Maria langs komt. Haar zwager lijkt verdwenen en Maria verdenkt hem van de bedreigingen. Samen gaan ze op onderzoek uit maar alles blijkt anders dan gedacht.

Saskia Noort laat met Terug Naar De Kust zien dat ze niet het achterste van haar toch hoeft te laten zien voor een goed boek. Het verhaal is niet al vanaf bladzijde 1 een spektakel en er gebeurd best een tijdje niet zo veel. De kwaliteit van Noort is dan wel dat er kleine dingen gebeuren die je geboeid houden en je langzaam zonder dat je het merkt naar binnen zuigt. Hierdoor komen de verrassingen aan het eind van het boek des te harder binnen en hoe goed je je best ook doet valt het einde niet te voorspellen. Het boek is niet van onnavolgbare kwaliteit en is daarom leuk voor als je op vakantie bent maar het zal niet het beste boek zijn dat je gelezen hebt. Wel is het thema abortus goed gekozen en goed gebruikt. Toch heerst het gevoel alsof er een stap hoger had kunnen worden gemaakt achteraf wel.

Cijfer; 7.5, een aanrader om eens te lezen maar niet baanbrekend.