Herman Koch De Greppel recensie

Titel: De Greppel

Schrijver: Herman Koch

Schreef onder andere ook: Het Diner en Zomerhuis met zwembad

Genre: psychologische fictie

Robert is burgemeester van Amsterdam en gelukkig getrouwd met de vrouw die hij in het boek Sylvia noemt. Sylvia komt uit het buitenland en samen hebben ze een dochter die in het boek Diana heet. Er lijkt geen vuiltje aan de lucht totdat Sylvia tijdens de nieuwjaarsreceptie wel erg hard lacht om een grapje van wethouder Van Hoogstraten. Onmiddellijk bekruipt Robert het gevoel dat zijn vrouw vreemd gaat. En tot overmaat van ramp staat zijn vader een tijdje later ook op de stoep om te verkondigen dat hij en zijn moeder uit het leven willen stappen.

Er volgt een hectische periode voor Robert waarin hij wel en niet afscheid moet nemen van zijn ouders en hij op geheel eigen wijze(niks doen en speculeren) achter de waarheid over zijn vrouw probeert te komen.

Herman Koch zorgt er bij dit boek voor dat je je net lang genoeg blijft afvragen of er nog wat gaat gebeuren dat tegen de tijd dat je echt zeker weet dat er niks aan is je er zo veel tijd in hebt zitten dat je het dan toch maar uitleest. Koch omschrijft er goed hoe Robert denkt en hoe hij zich voelt in zijn dilemma’s, alleen is 300 pagina’s lang de parano├»de gedachten van een ander lezen opgegeven moment niet meer bijster interessant. De vraag of Sylvia vreemd is gegaan of niet wordt zolang gesteld dat het antwoord je niet meer boeit. Gelukkig voor de lezer wordt dit antwoord wel gegeven op een manier die spannend moet zijn maar nog doorzichtiger is dan een raam. Niet onprettig of slecht geschreven maar met zo’n slechte verhaallijn dat je je afvraagt waarom Koch zo’n geprezen schrijver is.

Cijfer; 3, omdat als ik het over mocht doen was ik nooit aan dit boek was begonnen en het dus ook niemand aanraad.