Recensie: Een hart van steen

Titel van het boek: Een hart van steen
Schrijver van het boek: Renate Dorrestein
Thema van het boek: Psychologische roman

Ellen van Bemmel had een geweldige familie. Ze woonde in een villa met haar zus Sybille, haar broer Kester en haar kleine broertje Carlos. Haar ouders runden samen een bedrijf waardoor het vaak een chaos was in huis maar dat vond Ellen niet erg, totdat ze hoorde dat er een chaos bijkwam: een nieuw zusje.

Ellen vond het verschrikkelijk en wilde absoluut alles behalve een nieuw zusje. Toen haar zusje eenmaal was geboren mocht Ellen een naam voor haar verzinnen. Ze koos: Ida, omdat ze dat de lelijkste naam ooit vond en hoopte dat Ida hiermee heel erg gepest zou worden. Raar maar waar vond haar vader het een prachtige naam en daar was dan het nieuwe zusje: Ida.

Margje, de moeder van Ellen, begon zich erg vreemd te gedragen na de geboorte van Ida. Op de dag van Ida’s doop rende ze weg met het baby’tje omdat “Ida honger had”. Toen eenmaal de rest van de familie ook thuis kwam begon Margje zich zorgen te maken omdat Ida nu helemaal niet gedoopt was. Ellen stelde haar gerust en zei dat ze Ida ook nu kon dopen met wat druppels water. Deze zin zou Margje nooit meer vergeten, vanaf nu zou Ida op elk mogelijk moment gedoopt worden.

De tijd vloog voorbij en Margje haar gedrag werd erger en erger. Ze begon te denken dat Ida bezeten zou zijn door de duivel en God haar gebeden niet meer zou willen horen. Naar wie zou ze dan moeten bidden? Haarzelf? Margje werd gek en wist niet meer wat ze moest doen. Totdat ze tot de perfecte oplossing kwam: We zullen ervoor zorgen dat zij niet lijden en het beste is om het gezin te offeren, om samen de stralende eeuwigheid in te kunnen gaan.

Op de avond van de opoffering was Ellen de hond uitlaten. Toen Ellen eenmaal thuiskwam zag zij haar broertjes en zusjes, vader en moeder met hun hoofden in plastic scheefgezakt in hun stoel zitten. Haar moeder was haar vergeten.. Haar broertje Carlos hijgde in de plastic tas en had de opoffering overleefd. Zodra het tot Ellen doordrong greep ze haar broertje en rende ze de kelder in. Daar wachtte zij af tot er hulp zou komen.

Na het ongeval werd Carlos geadopteerd en hield Ellen geen contact meer met hem. Ellen bouwde haar eigen leventje op. Ze is inmiddels gescheiden van haar man Thijs en zwanger van een onbekende. Toen ze haar ouderlijk huis te koop zag staan besloot ze langs te gaan. Ze vond oude fotoboeken en alle herinneringen kwamen terug. Ze besloot het huis te kopen en het verleden ondanks alles los te laten.

Ik vond het boek nadat ik de samenvatting van Jeroen had gehoord meteen interessant. Maar zodra ik het boek begon te lezen kwam ik erachter dat het erg verwarrend was. Het boek had een lange verhaallijn waardoor je alles pas op het eind te weten komt en er lopen meerdere verhaallijnen door elkaar heen. Ik vond het boek minder interessant dan mijn verwachtingen, maar het was wel oké. Ik vond sommige stukken namelijk toch wel spanend en boeiend om te lezen. Wel was het zo dat wanneer ik de gebeurtenissen eenmaal wist, ik geen zin meer kreeg om verder te lezen.

Normaal vind ik een niet chronologische volgorde in boeken niet zo erg, maar dit keer irriteerde het mij meerdere malen en werd het boek hoe meer ik te weten kreeg erg saai. Ik raad het boek daarom niet aan anderen aan. Toch krijgt het boek van mij een 6 uit de 10 aangezien ik het verhaal zelf wel boeiend vind als het anders zou worden verteld.