Recensie: Echte mannen eten geen kaas

Titel van het boek: Echte mannen eten geen kaas
Schrijver van het boek: Maria Mosterd
Thema van het boek: Loverboys

Toen Maria twaalf jaar was fietste zij samen met Nikki naar de middelbare school waar zij op zaten. Elke dag weer kwamen zij langs een groepje luidruchtige jongens. Wanneer een van de jongens, Manou, hoi tegen Maria zegt raken zij in gesprek. Wanneer Manou vroeg of Maria met hem mee wou gaan deed ze dat. Vanaf dat punt werd stond school niet meer hoog op haar lijst en ging zij hier ook telkens minder naar toe.

Manou deed hartstikke lief tegen Maria en de twee konden het goed vinden. Na een tijdje verteld Manou Maria dat hij in geldnood zit en zij hem kan helpen door naar bed te gaan met een vriend van Manou. Wanneer Maria hier ja op zegt blijft dit niet bij een eenmalige gebeurtenis. Door Manou beland Maria in de prostitutie. Ze kan ondanks zijn manipulatie niet meer zonder hem en doet daarom ook alles, maar dan ook echt, alles voor hem. Daaronder kun je met vele jongens naar bed gaan en haar familie van zich afzetten verstaan.Toch bleef Maria een gelukkig meisje omdat Manou regelmatig leuke dingen met haar deed. Natuurlijk deed hij dit expres zodat Maria bij hem bleef.

Omdat Maria telkens meer afwezig begon te doen en zelfs meerdere malen stoned thuis kwam begon haar moeder te merken dat er het een en ander aan de hand was. Maria miste de relatie tussen haar en haar familie maar kon daarnaast gewoon echt niet zonder Manou waardoor ze hier snel overheen kwam. Maria moest naast met vele mannen en jongens naar bed, ook vaak drugs pakketjes afgeven etc. Haar vriendengroep bestond nu alleen nog maar uit loverboys en hun meisjes.

Wanneer Maria op school aan een van haar docenten verteld dat zij verkracht was, belde de docente direct Maria haar moeder en een abortuskliniek. Maria deed aangifte en Manou en Maria belanden in de rechtszaal. Toen haar moeder achter het hele gebeuren kwam verdween haar vertrouwen voor Manou volledig en bracht zij Maria naar enkele opvanghuizen aangezien Maria contact bleef houden met Manou. Eerst verbleef Maria een tijdje bij vrienden van haar moeder maar uiteindelijk bleef Maria in een gesloten opvangtehuis waar zij afgezonderd zou zijn van Manou. Maria had het daar erg moeilijk omdat ze het gevoel had dat ze hem nodig had. Aangezien ze nog steeds niet kon herstellen in het opvangtehuis omdat Manou haar bleef lastig te vallen en haar zelfs wilde verkopen, besloot zij met een paar meiden naar India te gaan om daar haar leven weer op orde te stellen. Hier schreef zij dit boek.

Ik vond dit boek erg interessant en boeiend. Het liet me inzien dat je leven zo kan worden omgegooid door één onjuiste beslissing. De schrijfstijl vond ik zelf erg leuk aangezien het weer is wat anders is dan zo een serieus boek. Er wordt niet zo heel precies en duidelijk beschreven hoe alles gebeurt en wat Maria allemaal meemaakt, dit gebeurd ook allemaal erg snel. Ook vind ik dat er meer had moeten worden verteld over hoe Maria zich voelde. Het was soms wat onduidelijk en ongedetailleerd. Dat vond ik jammer aangezien ik erg van de details in boeken houd. Het boek is op zo een manier geschreven waardoor je geen vragen in je hoofd krijgt. Dat vind ik ook jammer aangezien het spannende er dan af is. Verder vond ik het wel een boeiend en goed boek.

Ik raad dit boek aan jongeren aan die houden van een andere schrijfstijl en een heftig verhaal. Het is een interessant leerzaam boek wat ieder meisje eigenlijk wel zou moeten hebben gelezen! Ik geef dit boek een 7 uit de 10!