Recensie: Hersenschimmen

Titel van het boek: Hersenschimmen
Schrijver van het boek:
J. Bernlef
Thema van het boek: Roman

Maarten is in zijn jongere jaren samen met zijn vrouw Vera naar Amerika verhuisd voor zijn werk. Inmiddels wonen zij daar nog steeds en zijn zij beide net over de 70 jaar. Hun kinderen zijn echter wel terug verhuisd naar Nederland. Voordat Maarten met pensioen ging werkte hij voor een visserij-organisatie in Boston.

Op een zondag staat Maarten voor het raam en wacht op de kinderen die dagelijks langs lopen om met de bus naar school te gaan. Wanneer Vera hem verteld dat het zondag is kijkt Maarten verbaasd op en denkt hij dat dit puur een vergissing was. Totdat hij telkens meer kleine dingen begint te vergeten. Het begon met de onschuldige dingen. Zoals naar de koelkast lopen en dan vergeten waarvoor en een krant aan stukken scheuren zonder reden.

Wanneer Maarten zijn vrouw suiker in haar koffie geeft weet Vera dat er iets niet goed zit. Zij drinkt namelijk al tien jaar geen suiker meer in haar koffie. Maarten ontkent echter dat er iets mis is ondanks dat hij verdwaald tijdens het uitlaten van zijn hond, halve dagen weg blijft zonder zijn vrouw dit te vertellen en gebeurtenissen vergeet die een paar minuten geleden hebben plaatsgevonden. Verder vertrekt hij op een ochtend ook weer naar zijn ‘werk’ waar hij al tijden niet meer werkt en kan hij zich de mensen in het familiefotoalbum niet meer herinneren. Aangezien Vera het niet mer vertrouwd, haalt zij er een dokter bij.

Uiteindelijk is het Dokter Eardley die het stel verder helpt. Eardley laat weten dat de herinneringen van Maarten door de war zijn geraakt en dat hij zijn rust moet nemen.
Toch gaat het met Maarten niet beter. Vera ziet haar man langzaam verdwijnen en op een gegeven moment kan Maarten zijn eigen huisarts niet eens meer herkennen. Vera ziet hij aan voor zijn moeder en meerdere keren breekt hij dingen als ramen, borden etc. Vera kan dit niet langer aanzien en schakelt een verzorgster in. Maarten kan zijn eigen blaas niet meer onder controle houden en bevuilt hierdoor meerdere keren het bed waarop hij vastgebonden zit. Wanneer hij de kans kreeg weg te lopen deed hij dit. Hij verdwaalt echter en wordt teruggebracht door een onbekende.

Vera heeft het erg moeilijk en is haar partner op een gegeven moment volledig verloren. Maarten wordt in een verzorgingshuis geplaatst. Hier moet hij zijn nog te leven jaren verblijven.

Dit boek heeft mij een brok in mijn keel gegeven omdat je Maarten steeds erger achteruit ziet gaan en de pijn die Vera voelt als het ware ook kan voelen. In het boek wordt alles zo duidelijk  beschreven waardoor je telkens meer wilt weten. Het blijft boeiend en interessant. Je komt langzamerhand te weten waardoor Maarten zoveel vergeet. Ik vind het boek erg mooi geschreven.

Het boek heeft een hele sterke verhaallijn en blijft interessant en boeiend. Ik raad dit boek zeker aan anderen aan en geef het een 7.5 uit de tien!