Recensie: De gelukkige huisvrouw

Titel van het boek: De gelukkige huisvrouw
Schrijver van het boek: Heleen van Royen
Thema van het boek: Roman

Lea en haar man Harry lijken ‘het’ leventje te leven. Ze zijn gelukkig, hebben allebei een goed betaalde baan en een mooi huisje. Toch vind Harry dat er een groot aspect in hun leven ontbreekt: een kindje. Lea is echter blij met hoe hun leven er nu uitziet en moet er niet aan denken moeder te worden. Toch geeft Lea zich bij het voorstel van Harry over, mits hij beloofd Lea élke dag in bed te verwennen.

Na 9 maanden is het zo ver. Lea’s lesbische vroedvrouw vertelde haar dat een thuisbevalling aardig zou lukken. Maar uiteindelijk blijken Lea haar weeën te pijnlijk en bovendien zetten de weeën niet genoeg door waardoor Lea alsnog na uren lang lijden, naar het ziekenhuis moet worden gebracht. Eenmaal in het ziekenhuis wordt Lea bang en wilt zij de bevalling niet doorzetten. Daarnaast is zij uitgeput en volledig in paniek wanneer zij de tangen en de schaar tevoorschijn ziet komen. Wanneer deze voorwerpen de bevalling nog steeds niet hebben doen voltooien, komt de pomp tevoorschijn.

Nadat Harry Junior eindelijk op de wereld is gezet, vergaat Lea van de pijn. Iedereen lijkt plots gelukkiger nu Harry Junior er is, behalve Lea zelf. Door al de stress, en Harry die zijn gemaakte belofte niet aanhoud, beland Lea in een depressie en ontspoort zij volledig. Ze begint stemmen in haar hoofd te horen die haar opdrachten laten doen zodat haar leventje weer net zo fijn word als voor de geboorte van Harry Junior. Een van die opdrachten is dan natuurlijk de oorzaak van het probleem te doen verwijderen: Harry Junior doden. Lea probeert haar zoontje te verdrinken. Wanneer dit mislukte, stopt zij Harry Junior ‘s nachts in een doos in de garage. Harry komt hier gelukkig op tijd achter en belt direct hierna 112.

Lea wordt opgenomen in een kliniek en wordt behandeld door psycholoog Beau. Hij probeert haar te laten inzien dat de zelfmoord van haar vader (wanneer Lea 13 was) een oorzaak is van haar depressie. Beau verteld Lea dat zij moet gaan rouwen. Dit doet Lea door bijvoorbeeld naar begrafenissen te gaan van onbekende mensen om daar te kunnen denken aan haar vader en naar de plaats te gaan waar haar vader zichzelf had verdronken. Wanneer Lea erachter komt dat haar vader wel van haar hield en geen zelfmoord pleegde door haar, gaat het telkens beter met haar en vertrouwd Harry haar weer om alleen te zijn met Harry Junior.

Mijn mening over het boek:

Ik vond het boek erg emotioneel en grappig tegelijk. Lea heeft zo een uitbundig karakter waardoor zij een wild leven leid en een kindje hier niet goed in past. Dit kun je goed terugzien in het boek aangezien zij constant grapjes maakt en het liefst over de liefde bedrijft met Harry, zelfs in het vliegtuig waar zij als stewardess werkt. Ik vind dat Lea haar emoties erg goed in het boek worden beschreven en daarnaast kan ik me echt inleven in het verhaal. De gebeurtenissen worden zo duidelijk beschreven waardoor je er als het ware in getrokken word. Wel vond ik dit soms naar om mee te maken, want het idee dat je je eigen kind probeert te doden vind ik heel erg eng en onmenselijk. De schrijfstijl was niet makkelijk maar ook niet moeilijk. Ik kon het boek hierdoor gelukkig goed begrijpen. Het moment waarop Lea haar vader als het ware terugziet wanneer zij naar de plek rijd waar haar vader zich had laten verdrinken, vind ik erg mooi. Dit is een soort keerpunt in het boek waarbij Lea het verleden achter zich kan laten.

Ik vond het een heel mooi boek en raad het zeker aan anderen aan. De gebeurtenissen worden namelijk goed beschreven en het verhaal is prettig te lezen. Dit boek krijgt van mij een 7 uit de 10!