Recensie: Het Gouden Ei

Titel van het boek: Het Gouden Ei
Schrijver van het boek:
Tim Krabbe
Thema van het boek: Thriller/Detective

In het boek gaat het vooral om Rex, Saskia, Raymond en Lieneke.

Raymond is een scheikundeleraar en redde ooit in zijn leven een jong meisje uit het water. Op dat moment voelde Raymond zich zo sterk maar tegelijkertijd vroeg hij zich af of hij ook eens iets slechts zou durven te doen. Onbewust plantte dit idee in zijn hoofd verder. Raymond begint stappen te ondernemen en koopt een pistool. Daarnaast zorgt hij ook voor een slaapmiddel die hij via de school waar hij als leraar werkt, kon bestellen. Het duurt niet lang of Raymond wil van zijn gedachtes werkelijkheid maken. Het enige wat hij nu nog nodig heeft, is een slachtoffer. Net als in zijn plannen en gedachtes gaat Raymond daarom benzinestations af om zo vrouwen om ‘hulp’ te vragen.

Daarnaast gaat het verhaal ook over het stel Rex en Saskia. Rex en Saskia zijn een gelukkig koppel en stapel verliefd. Deze zomer gaan zij samen op vakantie naar het Middellandse zee gebied. Het stel is gezellig samen op weg en gaan een ontspannende vakantie tegemoet. Onderweg stoppen Rex en Saskia bij een tankstation. Saskia stapt de auto uit om wat te drinken voor elkaar te halen. Rex wacht geduldig op zijn vriendin. Na een tijdje wordt hij erg ongeduldig en merkt hij dat zijn vriendin plotseling verdwenen is.

Acht jaar later gaat Rex weer op vakantie, maar dit keer met zijn nieuwe vriendin Lieneke. Hoewel hij Lieneke erg leuk vind en hij zelfs met haar wilt trouwen, merkt Rex dat hij toch nog steeds niet over Saskia heen is. Hij blijft maar denken hoe Saskia opeens weg kan zijn. Na het Lieneke te hebben verteld besluit Rex om naar huis te gaan en een zoektocht te starten naar Saskia in Frankrijk. Veel onbetrouwbare bronnen lichtten informatie over de verdwijning van Saskia aan Rex toe. Totdat Raymond, de moordenaar zelf, naar Rex toe gaat en verteld dat hij weet hoe Saskia is overleden. Raymond wilt Rex alles vertellen, mits Rex precies hetzelfde wil ondergaan als Saskia.

Rex weet dat dit betekent dat hij zal overlijden, maar toch wilt hij perse weten wat er is gebeurd. Eenmaal ingestemd met het voorstel van Raymond, rijden de twee naar het tankstation waar Saskia opeens verdween. Raymond geeft Rex een slaapmiddel en verteld Rex heel het verhaal over Saskia’s verdwijning, waarna Rex in slaap valt. Wanneer Rex wakker wordt merkt hij dat hij in een houten donkere kist onder de grond ligt; hij is levend begraven.  Rex weet nu eindelijk wat er met Saskia is gebeurd, maar helaas is hij de enige die het weet en is het stel allebei plotseling van de aardbodem verdwenen.

Mijn Mening:

Ik vond het boek super interessant en spannend. Wel moet ik eerlijk zeggen dat de schrijver de spanning wat meer had moeten verdelen. Het begin vond ik namelijk erg langdradig. Daarnaast is het verhaal niet in een chronologische volgorde geschreven. Ik vind dat erg leuk aangezien je dan stapje bij stapje dingen ontdekt, maar het kan erg verwarrend zijn voor anderen die hier niet zo van houden. Ik vind de verhaallijn van het boek wel super sterk. De kleine samenvatting die ik van andere hoorden sprak me zo erg aan dat ik het boek MOEST lezen van mezelf. Nu ben ik dan ook erg blij dat ik het boek heb gelezen. Uiteindelijk wordt ook duidelijk waarom het boek: Het gouden Ei, heet. Namelijk omdat Saskia een droom had waarin zij vastzat in een Gouden Ei. Rex krijgt deze droom later in het verhaal ook een paar keer waardoor hij Saskia maar niet kan vergeten.

De schrijver had de spanning wat meer mogen verdelen in plaats van alle spanning op het eind te geven. Toch vind ik dat dit maar een klein negatief puntje is aangezien het boek zelf een hele sterke verhaallijn had. Het verhaal grijpt je en laat je nadenken. Ik vond het boek dus erg goed en geef het een 8,5 uit de 10.