Recensie: Sonny Boy

Titel van het boek: Sonny boy
Schrijver van het boek: Annejet van der Zijl
Thema van het boek: Drama, geschiedenis

Het boek Sonny boy gaat over Waldemar en Rika. Het verhaal speelt zich af in de Tweede Wereld oorlog. Waldemar is een Surinaamse jongen die naar Nederland emigreert. In Nederland verblijft Waldemar in een pension dat is opgericht door Rika. Het was liefde op het eerste gezicht en Rika en Waldemar werden verliefd tot over hun oren. Dit heeft echter 1 nadeel; in deze tijd werden zwarte mensen namelijk nog niet geaccepteerd. Vele waren het hierdoor niet eens met de relatie van Waldemar en Rika. Hoewel dit natuurlijk niet leuk is, trok het stel zich hier niets van aan. Later in het verhaal trouwt het stel en krijgen zij samen zelfs een zoontje. Het zoontje krijgt de naam Waldy maar heeft de bijnaam Sonny boy gekregen wat de titel is van het liedje van Al jolson.

Later in het verhaal ontstaan er wat problemen tussen Rika en haar ex. Het gezin verhuisd hierdoor naar Scheveningen, waardoor Rika haar pension achter moet laten. Dat is ook de rede waarom ze in Scheveningen een nieuw pension opricht met de naam Walda. Het gaat erg goed met het pension en het gezin totdat dan de Tweede wereldoorlog uitbreekt. Rond Scheveningen komt een verdedigingslinie te liggen waardoor Rika haar pension moet verlaten en het gezin alweer moet verhuizen. Toch richt Rika weer een nieuw pension op in hun nieuwe woonplaats. Rika laat in dit pension mensen onderduiken voor het Duitse leger. Nu is het natuurlijk de vraag of ze verraden zullen worden..

Het boek is ontzettend sterk en leest verbazingwekkend snel weg. Daarnaast heeft het boek genoeg spanning en geen ingewikkelde verhaallijnen waardoor ik geboeid blijf. Omdat het ook nog is een waargebeurd verhaal is kan ik me er extra in verdiepen. Dit vind ik leuk! Want ik hou ervan als je zowat in het boek wordt ‘getrokken’. Sonny boy zette mij echt aan het denken en ik raad het boek dus ook zeker aan!!

Het boek leest heerlijk weg en heeft een sterke waargebeurde verhaallijn. Een echte aanrader als je van drama houdt. Ik geeft dit boek een 9 uit de 10.