Recensie de Russen komen

Door: Yves Koekkoek

Titel: De Russen komen

Auteur: Mark Traa

Pagina’s: 250

Uitgever: Polak & van Gennep

Niveau: -

Nog niet zo heel lang geleden was de spanning van de Koude Oorlog in groot deel van de  wereld voelbaar. Ook in Nederland was de spanning voelbaar. Er heerste een voortdurende angst voor een atoomaanval door de Sovjet-Unie. De overheid probeerde het antwoord te vinden op de vraag: “Hoe moeten we de bevolking beschermen tegen het Rode Leger van de sovjets?”.

Journalist Mark Traa deed archiefonderzoek naar deze periode en doet in dit boek verslag van zijn bevindingen. Hij schrijft overschuilkelder en vluchtplannen voor de regering en het koningshuis, over plannen om de vliegtuigen van de KLM en de binnenvaartschepen naar het buitenland te verplaatsen en om kunstwerken in bunkers te verstoppen. De auteur trof in de archieven zelfs tot in detail voorbereide plannen om hele steden en dorpen te evacueren.

Het boek vond ik erg verrassend. Ik heb in het boek veel geleerd over de Koude Oorlog. in het boek leer je veel meer dan in het Geschiedenis boek van school. Door het boek leer je veel meer over situaties tijdens de koude oorlog. je leert hoe het  voor de mensen hier was en wat voor maatregelen de regering troef. Het onderwerp interesseert mij ook daardoor lees ik er het er zo doorheen. Het boek was op geen enkel moment saai. tot slot zorgt het eind voor een actueel slot. de maatregelen van nu (tegen terrorisme) en tijdens de koude oorlog worden vergeleken.