Bint

Dit is de zesde recensie en gaat over het boek Bint

Algemene gegevens:

  • Titel: Bint
  • Auteur: F. Bordewijk
  • Geschreven in: 1834
  • Uitgever: Noordhof Uitgevers BV, Groningen/Houten
  • Druk: onbekend
  • Pagina’s: 93

Opbouw:

Het boek is vertelt vanuit het hij-perspectief en is chronologisch. De zinnen zijn vaak beknopt en bondig. Wel is het zo dat er veel beeldspraken en metaforen in voorkomen, wat het moeilijk maakt om het goed te volgen.

Samenvatting:

Het verhaal begint met dat De Bree, als een startende leeraar, zich meld bij de van van Bint. Hij moet gaan invallen voor een andere leeraar die is weggepest.

Bint heeft op de school een regime van tucht, de eerste klas die hij moet les geven (4D) is de ergste klas, die De Bree ook tot “de Hel” heeft gedoopt en beschrijft elke leerling ook als een monster. Hij verklaard “de oorlog” aan de klas, elke verslapping van zijn aandacht zou leiden tot opstand in de klas.

De andere drie klassen die De Bree moet lesgeven zijn niet zo erg, deze heeft hij “de bloemenklas”, “de bruinen” en “de grauwen genoemd”. Deze namen typeren de klassen, zo is de bruine klas erg leergierig en de grauwe ijverig maar kleurloos.

Na de kerstvakantie pleegt één van de leerlingen (Van Beek) zelfmoord om zijn slechte rapport. Dit wordt Bint en zijn regime aangerekend. Hierom komt bijna de hele school in opstand en gooit ramen in, behalve “de Hel”, deze slaat de opstand neer. De opstandelingen worden van school gestuurd, de aanstichter was één van leerlingen in “de bloemenklas”

Op het laatst gaat de Bree met de fiets op schoolreis met de helft van “de Hel”. Dit gaat aan het begin vrij goed, maar op het laatste rijden er twee leerlingen in de nacht van de groep weg, deze worden weer teruggevonden en gestraft door de Bree en door de Hel.

Ondanks dat de Bree het voornemen had om maar voor één jaar te blijven, besluit hij toch om het volgende jaar nog door te gaan. Maar Bint is weggegaan, door het “gedoe” rond Van Beek. Het jaar daarna vraagt “de Hel” om vrede, maar de Bree weigert dit.

Mijn mening

Het boek was op zich wel leuk, maar op sommige momenten lastig te begrijpen. Dit komt door de vele beeldspraken en doordat het van de hak op te tak gaat. Dit zorgt ervoor dat zodra je net begrijpt waar het precies over gaat, je al over een volgend stuk aan het lezen bent.

Verder zijn er ook (voor mij) “vreemde” gedachten over hoe een schoolregime zou moeten zijn en ook de gedacht die de Bree zelf heeft zijn raar. Hierdoor heb je niet door wat er precies bedoeld wordt.

Wel was het leuk om te zien hoe elke leerling, klas en leerling werd getypeerd. De leerlingen uit “de Hel” werden uitgebeeld als monsters (harpijen, gorillas, gieren etc.) zo krijg je een duidelijk beeld over hun uiterlijk en hun doen en laten.

Al met al zou ik het niet aanraden, omdat het vaak  vrij onduidelijk is, maar het verhaal zelf is wel interessant; over een schoolregime en het vallen of staan daarvan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>