examen havo: begrijpen van de vragen

Gisteren mijn examens havo opgehaald. Ik had al wat mailtjes gehad van mijn leerlingen met teleurgestelde reacties over het examen. En mijn eigen dochter opgevangen net nadat ze – diep teleurgesteld en echt ontdaan – terug kwam van haar examen havo Nederlands. Vooral veel tijdgebrek en enorm geschrokken van de manier van vragen stellen. 

Aan de teksten lag het niet. Die waren prima te doen. Voor de hand liggende onderwerpen (alleen maar fijn voor de leerlingen), met een originele invalshoek: klimaatverandering (voordelen voor Nederland) en privacy (hoe hoog moet de prijs van privacy worden voor veiligheid). Ik durf hier wel te beweren dat ik ervan uit kan gaan dat al mijn leerlingen deze teksten begrepen hebben. Bij dit examen ging het volgens mij dus ook niet om het begrijpen van de tekst, maar om het begrijpen van de vragen. In de eerste vraag een ontkenning: ’Citeer een zin uit alinea 2 waaruit blijkt dat de ernst van de klimaatverandering niet onderschat wordt.’ De tweede vraag direct een extra tekstfragment, waarbij ze een kritische vraag van een lezer moeten bedenken. (Komt normaliter aan het eind als je de tekst echt goed doorgrond hebt.) Ben je dan nog niet zenuwachtig, dan word je het wel van vraag 3 en 4: ‘Formuleer de tegenwerping op de genoemde bewering .’ en ‘Formuleer de weerlegging van de tegenwerping.’

Gaan we straks weer concluderen dat leerlingen zo slecht teksten lezen.

Posted under Geen rubriek

This post was written by sonjanederlands on mei 20, 2010

Leave a Comment

Name (verplicht)

Email (verplicht)

Site

Reacties

More Blog Post

Next Post:
Previose Post: