Van de week het opdrachtenboek ‘Lezen in alle vakken’ http://cedgroep.live.colours.nl/ced-webwinkel/voortgezet-onderwijs/lezen-in-alle-vakken.aspx besteld. Ik had gehoopt dat het misschien wat was voor onze school in het kader van ons taalbeleid. Maar ik heb het net gelezen en vind het teleurstellend. Weer meer van hetzelfde. Leerlingen moeten weer kijken naar titels, alinea’s, tussenkopjes, enz. Volgens mij zit het er meer in dat leerlingen niet stilstaan bij stukjes tekst, niet samenvatten wat ze gelezen hebben, niet nadenken over wat ze gelezen hebben, niet stilstaan bij moeilijke woorden, zich niet afvragen wat de schrijver aan het doen is, wat hij/zij precies bedoelt, wat voor soort tekst het is. Ik had vorige week nog een leerling uit havo 5, vier dagen voor het eindexamen. Ze vroeg of ik alsjeblieft nog een uurtje met haar wilde oefenen. Een op een heb je wat meer de mogelijkheid om te kijken wat er gebeurt. Dat is de moeite van het inleveren van je eigen tijd meer dan waard. In gesprek met haar over de gelezen tekst schrok ik behoorlijk. Ze kan al die dingen als titels, alinea’s enzovoorts moeiteloos opnoemen. Geen probleem. Kernzinnen wordt al veel lastiger, maar waar ik vooral van schrok is dat er in haar hoofd zo weinig leek te gebeuren. Ik vroeg bijvoorbeeld waar ze aan dacht bij de titel. ‘Aan niks’. Wat ze wist van ‘privacy’ (daar ging de tekst over). ‘Goh, nooit over nagedacht’. Ze leest de woorden weg, zonder erbij na te denken. ‘Goh, ik heb nooit zo nagedacht over een tekst’. Ik heb haar aangeraden nog een paar teksten met een van haar ouders te gaan lezen en daar samen over te praten. Ik hoop dat ze dat nog gedaan heeft. Ik ga straks haar examen nakijken… en ik zit weer vol goede voornemens voor mijn volgende examenklas.
Posted under Geen rubriek, vakoverstijgend
This post was written by sonjanederlands on mei 21, 2011
Het lijkt aan te sluiten met mijn schrikreaktie als ik merk hoe weinig betrokken leerlingen kunnen zijn bij de inhoud van de stof (in mijn geval economie). En zonder betrokkenheid ontstaat er volgens mij ook geen leereffekt, wat je ook probeert aan te bieden.
Misschien dat wij als docenten meer bezig moeten zijn met het stimuleren van de interesse en het bereiken van betrokkenheid. In plaats van meer dan evenredige focus op de inhoud van de stof.
Hans
Ik zie het niet zo zeer als een gebrek aan betrokkenheid, meer als het niet op gang komen van een denkproces.