lezen met een doel

Ik ben natuurlijk direct begonnen met de dingen die ik lees bij Cris Tovani uit te proberen in mijn lessen. Zo heb ik afgelopen week in twee klassen de tekst uitgedeeld over het huis en daarbij de opdracht gegeven ‘onderstreep de belangrijkste dingen’. Tot mijn verbazing gingen ze allemaal aan het werk. Zonder mopperen, een of twee leerlingen mompelden een beetje dat ze dat zo’n lastige vraag vonden. Maar verder gebeurde er niet veel. Ze gingen ook zonder morren aan de slag toen ik zei dat ze nu inbreker waren en dan de belangrijkste dingen in de tekst moesten aanstrepen. Ook dat deden ze zonder commentaar, met iets meer enthousiasme. Ze gingen rustig de tekst nog een keer lezen en strepen. Ze hadden er nu zichtbaar meer plezier in en ook de enkele leerling die wat tegenstribbelend was, ging hier enthousiast aan het werk. Het was ook heerlijk rustig in de klas. En ook als koper van het huis nog een keer de tekst doorlezen en op zoek naar belangrijke zinnen leverde geen verzet op, maar alleen plezier. Grappig om te zien. Ze wilden ook wel kwijt aan het eind welke zinnen ze dan als inbreker en als koper aangestreept hadden. Iedereen vond de eerste keer veruit het moeilijkst.

Ik weet nog niet helemaal zeker of de leerlingen zelf hier veel aan gehad hebben. Daar zijn misschien wat meer lessen voor nodig. We hebben het zeker over lezen met een doel gehad.

Als docent had ik er in ieder geval heel veel aan. Heerlijk om een klas zo makkelijk aan het werk te krijgen. De leerlingen gingen een stuk gemotiveerder aan de slag toen er een goed doel werd gesteld.

Posted under Geen rubriek

This post was written by sonjanederlands on januari 15, 2012

Leave a Comment

Name (verplicht)

Email (verplicht)

Site

Reacties

More Blog Post

Next Post:
Previose Post: