Heerlijk die daltonuren. Ze geven me de gelegenheid leerlingen gevraagd of ongevraagd wat extra hulp te geven.
Anna kreeg deze keer ongevraagd advies van mij. Ze zit in havo 4 en had matig gescoord op het SE tekstbegrip (net een 5). Toen ik haar zag bij mijn daltonuur besloot ik te kijken of ik haar een stap verder kon helpen met tekstbegrip.
Ik vroeg haar of ze wel eens hoge cijfers had gehaald voor begrijpend lezen. Dat bleek niet het geval. Direct dacht ik weer te maken te hebben met een leerling die slechts woorden wegleest. Die niet visualiseert, zich geen vragen stelt, niet voorspelt…
Dit bleek bij Anna helemaal niet het geval. Ze visualiseerde wel degelijk. Ze vatte ook regelmatig samen en kon direct antwoorden op de vragen van mij hoe ze dacht dat de tekst verder zou gaan. Bijzonder om aan mezelf te merken dat ik daar toch weer wat verbaasd over was. Nu dacht ik eindelijk door te hebben hoe het werkte bij begrijpend lezen en liep ik al direct tegen een leerling aan waar dit helemaal niet het geval was….
Bij doorvragen kwam ik toch een stapje dichterbij. Anne bleek bij problemen die ze tegenkwam maar 1 strategie te hebben: gewoon doorlezen. Dit deed ze bij woorden die ze niet kende en bij zinnen waar ze niets van begreep. Ze had dat geleerd op de basisschool zei ze. Ze moest maar gewoon doorlezen en dan zou het zich vanzelf oplossen. Toen wij samen de problemen oplosten die ze tegenkwam, moest ze wel erkennen dat ze de tekst nu wel beter snapte.
Posted under Geen rubriek
This post was written by sonjanederlands on januari 15, 2012