schrik

Ik zit er weer middenin. Net een uur met een vwo 6. We zijn bezig met het maken van de samenvatting. Tijdens het zelfstandig werken komt Sarah naar me toe. Ze vertelt dat ze er niet uit is gekomen met de samenvatting thuis. Ik ga met haar zitten. Ze vertelt dat ze niets kan met mijn aanmoediging om te onderstrepen en markeren. Alleen die signaalwoorden lukt, zegt ze. Maar wat ze ermee moet weet ze eigenlijk niet. Ze heeft ook nauwelijks gemarkeerd. En als ik iets vraag, heeft ze ook zeer weinig van de tekst begrepen. Ik besluit terug te grijpen op een examen tl en laat haar de eerste alinea in eigen woorden samenvatten. Tot mijn grote schrik lukt het haar niet om aan mij te vertellen wat er in de eerste alinea staat. En dat terwijl Sarah al twee jaar bij mij in de klas zit. Hoe kon ik dit gemist hebben? En dat terwijl ik zo met tekstbegrip bezig ben. We zitten nu zo dicht bij het CSE en ze zegt ook met andere vakken nu grote moeite te hebben. Ze heeft het wel tot 6 vwo gebracht, dus we moeten er keihard tegenaan. De inhoud dringt niet tot haar door, haar ‘ innerlijke stem’ functioneert verre van optimaal. Dat wordt een hele klus. Eerst maar beginnen met de tip die ik gekregen heb. Vragen laten stellen. Daar ga ik eens goed induiken.

Posted under Geen rubriek

This post was written by sonjanederlands on oktober 5, 2012

Leave a Comment

Name (verplicht)

Email (verplicht)

Site

Reacties

More Blog Post

Next Post:
Previose Post: