Bij mij thuis ligt nummer 8 van Levende Talen nog geseald op een grote stapel te wachten tot het kerstvakantie is. Mijn collega had wat meer tijd, want zij heeft het artikel ‘De leerling als eigenaar van de leesvaardigheidslessen‘ netjes gekopieerd in mijn postvakje gelegd. Tijdens een tussenuur toch even snel lezen. Alle oplossingen om mijn lessen lezen te verbeteren zijn natuurlijk van harte welkom.
Helaas weinig nieuws in het artikel. Handig is het wel. Het vat mijn kennis even kort en bondig samen: dat Kamalski heeft aangetoond dat beantwoorden van vragen helemaal niet zo’n goede toetsvorm is om te testen of iemand de tekst begrijpt. Dat er veel betere middelen zijn: de cloze-test (gatentekst), de sorteertaak en het mental model. Toch nodigt het artikel me wel weer uit te reflecteren. Als ik het dan allemaal al zo goed weet, waarom doe ik er dan niks mee?
Ik heb ooit wel eens iets met sorteertaken gedaan. Maar dat ebt dan weer weg. Dus maar weer in het rijtje ‘goede voornemens’ opnemen. Ik had er eigenlijk best goede ervaringen mee.
Ook wordt voorgesteld om leerlingen eerst zelf teksten te laten kiezen. Dat vind ik een lastige. Gelukkig staat erbij dat jij als docent de tijdschriften bepaalt waaruit ze moeten kiezen. De ‘dokterswachtkamer’ noemen ze het. Ik word een beetje huiverig van zinnetjes als ‘Tijdens de dokterswachtkamer is het over het algemeen stil in de klas.’. Gelukkig nog net die woorden ‘over het algemeen’. Voor mij blijft het lastig om leerlingen vooral langere artikelen vrijwillig te laten lezen. Ik heb het geprobeerd met Psychologie, Quest en het blad Filosofie. De meeste leerlingen kiezen de korte berichten als ‘leuk’, ‘interessant’ en zijn dan snel klaar. En als ik dan aanstuur op langere artikelen is de motivatie ineens een stuk minder. Na de kerstvakantie staat er weer samenvatten voor havo 4 en vwo 6 op het programma en tekstbegrip voor havo 5. Kansen te over om toch maar weer eens te proberen om leerlingen zelf teksten te laten kiezen en sorteertaken erbij te laten maken. En dan maar hopen dat ook mijn leerlingen ‘de actieve rol en de eigen inbreng zeer waarderen waardoor ze meer gemotiveerd zijn voor mijn leesvaardigheidslessen.’ Het lijkt mij een prachtig begin van 2013.
Posted under Geen rubriek
This post was written by sonjanederlands on december 18, 2012
bij mij gaat Havo 5 Samenvatten doen
verder herkenbaar