Modellen op examentraining

Mijn eerste examentraining zit erop. Wij krijgen van de school voor de havo 5 klassen 3x drie uur tot onze beschikking. Drie uur achter elkaar, wat een luxe. Natuurlijk de mogelijkheid om een keer een heel examen te laten maken, zodat de leerlingen weten hoe dat voelt en hoe ze met hun tijd moeten omgaan.

Deze eerste drie uur heb ik echter eerst besteed aan het herhalen van de theorie. Niks voor mij eigenlijk, maar strak klassikaal, in de toetshouding. Iedereen met (een kopie van) een examenbundel voor zijn neus. Uitleg, tips en kleine oefeningen wisselen elkaar dan automatisch af. Met elkaar in gesprek over de theorie en over de tekst. De sfeer was goed, je kunt echt merken dat de examens eraan komen.

Ook deze keer heb ik veel aan ‘modellen’ gedaan. Met markeerstift en pen laat ik leerlingen meeschrijven, markeren en onderstrepen met wat ik hardop denk bij de tekst: markeer de woorden waar ik stil bij sta en iets extra’s bij zeg, noteer in de kantlijn wat ik dan zeg. Ik zoom vooral in op de structuur van de tekst en op het verbinden met wat ik al eerder gelezen heb. Maar af en toe laat ik ook zien dat ook ik soms afdwaal of op sommige stukjes tekst vast loop. En wat doe je dan?

Na afloop even een kort rondje. Het blijkt dat leerlingen vooral het voordoen waarderen. ‘Ik kan me niet voorstellen dat dat in jouw hoofd gebeurt juf, dat kost toch veel te veel tijd..’ ‘Bij mij komt dat nooit in mijn hoofd op’. ‘Mag ik hardop praten bij het examen, juf? Dan lukt dat wel.’ Genoeg tekst weer om tijdens de gewone lesuren mee verder te gaan.

En dan in de lessen ook maar weer wat andere activerende werkvormen…

Posted under CSE

This post was written by sonjanederlands on maart 13, 2013

Leave a Comment

Name (verplicht)

Email (verplicht)

Site

Reacties

More Blog Post

Next Post:
Previose Post: